میوه های نارنجی رنگ چه خواصی دارند؟

112
نارنجی شماره 1 : هویج

فقط سوی چشمتان را زیاد نمی‌كند!

مادرها هنوز هم كه هنوز است به نیت قوی شدن سوی چشم بچه‌ها به آن‌ها آب هویج می‌دهند. قصه تاثیر هویج روی بینایی از جنگ جهانی دوم شروع شد. شایعه شده بود كه نیروی هوایی انگلیس قدرت بینایی خیلی خوبی دارند و دلیلش هم مصرف هویج است. به‌همین‌دلیل آلمانی‌ها هم شروع به استفاده از این سبزی كردند تا عقب نمانند. همین شد كه خوردن هویج بیشتر از قبل بین مردم جا افتاد. هویج یك منبع غنی و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هاست. هویج‌های كوچك ترد و آبدار هستند و می‌توانید آن‌ها را فریز كرده و در مواقع احتیاج آن را مصرف كنید. آب هویج یكی از نوشیدنی‌های مغذی است و به كار آن‌هایی می‌آید كه حوصله جویدن این سبزی را ندارند.  جالب است بدانید با هویج می‌توانید به جنگ سرطان سینه بروید؛ دلیل اصلی سرطان‌ها تخریب ساختار DNA  بدن است. با مصرف سبزی‌ها از جمله هویج می‌توانید از این تخریب جلوگیری كنید. تحقیقات نشان می‌دهد سبزی‌های پخته شده مثل سیب‌زمینی شیرین، هویج و بروكلی می‌توانند برای جلوگیری از سرطان مفید واقع شوند. این تحقیقات همچنین نشان می‌دهند زنانی كه در تاریخچه خانوادگی‌شان مواردی از سرطان سینه مشاهده شده بود و از گوشت كمتر و سبزی‌های بیشتری استفاده می‌كردند DNA آن‌ها كمتر تخریب شده بود.

 

نارنجی‌های شماره 2 و 3 : نارنگی و پرتقال

میــوه‌ای برای تمام فصـول

مركبات معمولا از اوایل آبان ماه وارد بازار می‌شوند و تا اوایل ماه اردیبهشت سال بعد هم در میوه‌فروشی‌ها دیده می‌شوند. محبوب‌ترین مركباتی كه در ایران به فروش می‌رسند نارنگی و پرتقال هستند كه هر كدام انواع مختلفی دارند. بر‌حسب این‌كه مركبات شما چه اندازه‌ای باشند و ضخامت پوست‌شان چقدر باشد اسم‌ها و انواع مختلفی روی‌شان گذاشته می‌شود. بهترین انواع مركبات آن‌هایی هستند كه بزرگ‌تر و نازك پوست‌تر هستند. پرتقال‌ها میان‌وعده‌های خوبی هستند و برای طعم‌دار‌كردن سالادهای‌تان می‌توانید از آب پرتقال استفاده كنید. برای ایام عید می‌توانید شربت پرتقال سرو كرده یا دسرهای پرتقالی تهیه كنید. از عطر پرتقال در صنعت عطر استفاده می‌شود و در عین حال یكی از بهترین چاشنی‌ها برای عطر و طعم‌دار‌كردن غذا هم هست.


راهنـمای خریــد مركبـات

زمان خرید مركبات آن‌هایی را انتخاب كنید كه سفت‌تر هستند و پوست شان سالم و بدون لكه یا چروكیدگی است. پرتقال را می‌شود به‌مدت 7 روز در دمای اتاق نگهداری كرد .


پرتقال تو سرخ :
پرتقال‌های تو سرخ به‌دلیل رنگ‌شان محبوبیت زیادی دارند. اندازه این پرتقال‌ها به نسبت سایر انواع پرتقال كوچك‌تر است و طعم‌شان هم شیرین‌تر. بر‌خلاف پرتقال‌های آبگیری از این نوع فقط به‌عنوان میوه و نه نوشیدنی استفاده می‌شود. پرتقال تو سرخ را می‌شود از رگه‌های قرمز روی پوستش تشخیص داد البته در خیلی از موارد این میوه می‌تواند پوست نارنجی یك دست داشته باشد، بدون هیچ‌ رگه‌ای.

پوست پرتقال: پوست پرتقال حاوی موادی است كه برای قلب، چشم‌ها و دیابت مفید است. فقط باید به پاكیزگی پوست میوه‌ها دقت كرد چون بعضی از انواع قارچ‌ها می‌توانند روی آن‌ها رشد كنند، بنابراین بهترین كار تازه مصرف‌كردن‌شان است در غیراین صورت و درصورت نگهداری در مكان‌های مرطوب احتمال آلوده‌شدن‌شان زیاد می‌شود. از پوست پرتقال می‌توانید مربا هم تهیه كنید.

نارنجی شماره 4 : خرمالو

ایـده‌آل بـرای دسـر

به مزه گسش كه فكر كنید دل‌تان نمی‌خواهد حتی جلوی چشم‌تان بیاید اما لطفا خرمالوهای رسیده را قربانی نرسیده‌ها نكنید. خرمالو یكی از منابع غنی آنتی‌اكسیدان و ضد‌پیری است. شاید برای همین است كه میوه رسمی ژاپنی‌هاست! خوب است بدانید كه طول عمر ژاپنی‌ها به نسبت سایر كشورها بالاتر است! خرمالو به جذب آهن كمك می‌كند و به همین دلیل برای درمان كم خونی مناسب است. اگر دل‌تان می‌خواهد فرزندتان زودتر رشد كند بهتر است به او خرمالو بدهید تا بخورد چون این میوه مثل شربت سانوستل پر از انواع ویتامین‌های A، B، C، منیزیم، كلسیم، پتاسیم، آهن، گوگرد و فسفر است.  اگر در پاییز مارمالاد و مربای خرمالو تهیه كرده‌اید و هنوز هم دارید، می‌توانید میزتان را با این میوه نارنجی، رنگی كرده و از خواصش هم استفاده كنید. همچنین برگه‌های خشك شده خرمالو در خوار و بار و آجیل‌فروشی‌ها فروخته می‌شوند و می‌توانید در كنار آجیل‌تان برگه خرمالو هم قرار بدهید.

نبایدها : در مورد خرمالو به 3 نكته توجه داشته باشید:

 اول این‌كه طبع خرمالو گرم است، پس در خوردنش زیاده‌روی نكنید.

دوم این‌كه خرمالو میوه‌ای اسیدی است پس با معده خالی خرمالو نخورید. از اسیدی بودن این میوه برای هضم غذاها استفاده كرده و به‌عنوان دسر آن را مصرف كنید.

 سوم این‌كه كالری این میوه بالاست؛ اگر رژیم دارید حواس‌تان به مقدار مصرفش باشد.

 نارنجی شماره 5 : نارنج

نشاط را بو بكشید!

نارنج برای ما ایرانی‌ها سرشار از خاطره است. از قصه‌های نارنج و ترنج گرفته تا عطر بهار نارنج در فیلم «شیدا». این میوه قبل از هر چیزی به‌دلیل بوی فوق‌العاده‌اش شناخته شده است.  با بوییدن این میوه حسی از نشاط و خوشحالی برای افراد پیش می‌آید. به همین دلیل هم گفته می‌شود این عطر می‌تواند خواب را از سر بپراند، درست بر‌خلاف عطر گلاب كه باعث آرامش می‌شود و به افراد بی‌خواب كمك می‌كند. می‌توانید در سالادهای غذاهای‌تان برای عطر بیشتر از نارنج استفاده كنید؛ درست مثل پرتقال از پوست نارنج هم مربا تهیه می‌شود. شكوفه‌های بهارنارنج هم كه جای خود را دارند؛ نارنجی نیستند اما خواص‌شان كم از نارنجی‌ها ندارد. از شكوفه‌های بهارنارنج مربا تهیه می‌شود و از عصاره آن، عرق بهار نارنج، به‌عنوان یك نوشیدنی خوب برای پذیرایی از مهمان‌ها.

نارنجی شماره 6 : كدو تنبل

میوه مخصوص سیگاری‌ها

وقتی فرشته مهربان سراغ سیندرلا آمد یك كدوی تنبل را انتخاب كرد تا به كالسكه تبدیلش كند. فرشته مهربان یك چیزی می‌دانست كه جای هر میوه دیگری كدو تنبل را انتخاب كرد؛ كدو تنبل‌ها جادویی هستند! وقتی كدو تنبل مصرف می‌كنید فكر كنید سوار كالسكه‌ای شده‌اید كه دارد شما را مستقیم به سمت سلامت می‌برد!

این نارنجی‌پوش خوش طعم حاوی انواع و اقسام ویتامین‌هاست به‌خصوص خواص ضد‌سرطان دارد. بر‌خلاف خرمالو كه كالری بالایی دارد، كدو تنبل كالری پایینی دارد و می‌تواند كلسترول را پایین بیاورد. به‌علت داشتن مقادیر بالای ویتامینA، مصرف آن به‌خصوص به افراد سیگاری توصیه می‌شود چون سیگار مانع رسیدن و جذب ویتامینA به بدن می‌شود. كدو تنبل برای سلامت ریه‌ها و پروستات هم مفید است و فشار خون را پایین می‌آورد.

نارنجی شماره 7 : پاپایا

این میوه مد 2012 است!

پاپایا واقعا میوه زیبایی است. تركیب رنگ بی‌نظیر و هسته‌های كوچولوی با نمك و طعم خوبش آن را به یكی از خوراكی‌های محبوب دنیا تبدیل كرده است. پاپایا پر است از آنتی‌اكسیدان و انواع ویتامین‌ها، به‌همین‌دلیل ضد‌پیری است.

 این میوه خیلی زود می‌رسد، به همین علت خیلی وقت‌ها وقتی هنوز پوستش سبز است آن را می‌چینند چون می‌دانند در طول مسیر حمل‌ونقلش سریع تغییر شكل خواهد داد. پوست این میوه 3 مرحله را طی می‌كند: سبز(كال)، زرد(نیمه رسیده) و نارنجی(كاملا رسیده). اگر قرار است پاپایا بخرید كه ما توصیه می‌كنیم حتما از این میوه استفاده كنید، درنظر داشته باشید كه قرار است چه وقتی میوه را بخورید. اگر برای همین امروزتان خرید می‌كنید سراغ آن‌هایی بروید كه پوست‌شان كاملا مطابق مد امسال است؛ نارنجی متمایل به قرمز اما اگر قرار است برای چند روز آینده‌تان خرید كنید می‌توانید پاپایاهای زرد رنگ را بخرید و مطمئن باشید كه خیلی زود می‌رسند. مثل بقیه نارنجی‌پوش‌ها این میوه هم برای سوی چشم و ورم مفاصل و دستگاه گوارش مفید است البته استفاده از این میوه هنوز در كشور ما جا نیفتاده است. این مطلب را به فال نیك بگیرید و سعی كنید از این به بعد این میوه خوشمزه را هم به سبد خوراكی‌های‌تان اضافه كنید

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب