آنچه بايد در باره سونا بدانيد

55

جام جم آنلاين:


در تمامي جهان سونا تفريحي جذاب و پرطرفدار به حساب مي‌آيد. علاقه‌مندان به سونا مي‌گويند كمتر كاري است كه همانند سونا، باعث آرامش جسمي و روحي ما شود.



آنها معتقدند كمتر چيزي مانند سونا آنان را به آرامش مي‌رساند. اما در عين حال بايد دانست اين تفريح مي‌تواند براي برخي از افراد خطرناك محسوب شود و مشكلاتي را ايجاد كند. پس بهتر است قبل از استفاده از سونا، در مورد وضعيت و سلامت خود با پزشك مشورت كنيد.


دلايلي براي استفاده از سونا


شكي نيست كه سونا باعث تغييراتي در عملكرد بدن مي‌شود. به عنوان مثال در عرض چند دقيقه، درجه حرارت پوست مي‌تواند به 40 درجه سانتي‌گراد برسد و ضربان قلب افزايش يابد. اما تاثير اين تغييرات بر سلامتي بدن ما چيست؟


افزايش مقاومت در مقابل بيماري‌ها


با توجه به مطالعاتي كه در 2 كشور فنلاند و آلمان انجام شده، سونا بدن را در حالتي مانند تب قرار مي‌دهد و با اين كار سيستم ايمني بدن را تحريك مي‌كند. در نتيجه، افرادي كه به طور منظم از سونا استفاده مي‌كنند 30 درصد كمتر از سايرين به آنفلوآنزا يا سرماخوردگي دچار مي‌شوند.


سوزاندن كالري بيشتر


با توجه به افزايش ضربان قلب و انجام عمل تعريق، يك جلسه سونا به تنهايي مي‌تواند حدود 300 كالري را بسوزاند.


بهبود استرس و خواب بهتر


علاقه‌مندان به سونا آن را راهي ايده‌آل براي كاهش استرس و بهبود حال روحي خود مي‌دانند. سونا رفتن قبل از خواب نيز باعث مي‌شود كه شما خوابي خوب و آرام را تجربه كنيد.


آرامش و بهبود درد


از آنجا كه سونا باعث افزايش گردش خون مي‌شود، مي‌تواند به تسكين درد كمك شاياني كند.


چه زماني سونا مضر است؟


گروه خاصي از مردم، بويژه افرادي با مشكلات قلبي بايد براي رفتن به سونا بيشتر احتياط كرده و در اين زمينه با پزشك مشورت كنند. به علاوه افرادي كه مبتلا به بيماري‌هاي التهابي هستند، تب دارند يا دچار جراحت شده‌اند نيز نبايد به سونا بروند. همچنين افرادي كه بيماري‌هاي واگيردار دارند بايد از سوناي خصوصي استفاده كنند. بهتر است مدت زماني كه در سونا حضور داريد به ميزان 15 تا 20 دقيقه بيشتر نباشد و پس از بيرون آمدن از سونا 2تا 4 ليوان آب بنوشيد. بلافاصله پس از خوردن غذا و در حالي كه معده پر است نيز نبايد وارد سونا شد.


در ضمن دقت كنيد كه سونا هرگز جاي ورزش را نخواهد گرفت. پس برنامه ورزشي خود را حذف نكنيد.


در ضمن اگر احساس خوبي نداريد به سونا نرفته و زماني كه حس مي‌كنيد حالت‌هايي مانند سرگيجه يا تنگي نفس و نظاير آن به شما دست مي‌دهد، سريع محيط سونا را ترك كنيد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب