سکته ی مغزی خاموش،عامل فراموشی سالخوردگان

84

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سکته‌های مغزی خاموش عامل بروز فراموشی در افراد سالخوردگان است.


به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی فارس به نقل از پایگاه خبری هلث دی نیوز آمریکا، پژوهشگران دانشگاه کلمبیا دریافتند: سکته‌های مغزی خاموش که ممکن است هیچ گونه عوارض قابل ملاحظه ای نداشته باشد و باعث مرگ گروهی از سلولهای مغزی شود، چه بسا در پس پرده بروز فراموشی در افراد سالخورده است.

آدم بریکمن، مسئول این تحقیقات گفت: از جنبه‌های جدید این تحقیقات درباره فراموشی در افراد مسن این است که این تحقیقات، سکته‌های خاموش و تحلیل مغز را همزمان مورد بررسی قرار داده است.

پژوهشگران در تحقیقات خود 658 مرد و زن بالای 65 سال را بررسی کردند که هیچ یک پیشتر از زوال عقل رنج نمی‌بردند.

بر پایه این گزارش، از مغز این افراد عکسبرداری شد و آزمایش تعیین میزان توانمندی ذهنی، مهارت‌های زبانی، سرعت تفکر و درک بینایی انجام شد.

عکسبرداری نشان داد که 174 نفر از این افراد از سکته خاموش رنج می‌بردند.

پژوهشگران دریافتند که عملکرد این افراد در آزمایشهای مربوط به حافظه خوب نبود.
بریکمن گفت: به نظر می‌رسد که سکته‌های خاموش و اندازه هیپو کمپوس (hippocampus) مغز با فراموشی در ارتباط است و نتایج این تحقیقات ما، ایده جلوگیری از بروز سکته‌های خاموش را به عنوان ابزاری برای پیشگیری از مشکلات حافظه تقویت می کند.

سکته مغزی آسیب عصبی حاد ناشی از اختلال خونرسانی به قسمتی از بافت مغز است که ناشی از انسداد رگ مغزی به وسیله یک لخته خونی یا پارگی یکی از عروق تغذیه کننده آن قسمت بافت مغز است.

به بیان دیگر اگر خونرسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شده و متوقف شود٬ این قسمت از مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد که این وضعیت را اصطلاحاً سکته مغزی می‌نامند.

معمولاً قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده‌ای وجود ندارد یا اینکه علائم بسیار جزئی هستند.

عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می‌شود بستگی به محل سکته و وسعت بافت‌های گرفتار شده مغز دارد.

عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج کننده دائمی و یا حتی مرگ را شامل می‌شود.

اگر این علائم در طول ۲۴ ساعت از بین بروند، این وضعیت را اصطلاحاً حمله ایسکمی گذرا (transientischemic attack) می‌نامند که یک علامت هشدار دهنده از یک سکته مغزی احتمالی در آینده است.

سکته مغزی سومین عامل مرگ و میر در جهان است.
منبع:موسسه بین المللی سلامت پروفسور سمیعی

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب