108

<table style="padding-bottom: 1px; padding-left: 4px; width: 100%; padding-right: 4px; height: 167px; padding-top: 1px; border: #ffffff 1px solid;" dir="rtl" border="0">
<tbody>
<tr>
<td>

 8 نکته مهم درباره فست فود


</td>
</tr>
<tr>
<td> </td>
</tr>
<tr>
<td class="shownewsdetailes">



منظور از فست فود غذای آمادهای است که خيلي آسان و سريع تهيه مي‌شوند، خوشمزه هستند، معمولاً بدون قاشق، چنگال و بشقاب و عمدتاً به شکل ساندویچی سرو می شود و غذای انگشتی به حساب می آید. این نوع غذاها هر چند ظاهر و طعم جذاب دارند، اما عادات غذایی نادرستی مانند، پر خوری، کم تحرکی و سریع غذا خوردن ایجاد می کنند.

زندگی شهرنشینی امروز و نداشتن برنامه ریزی برای تغذیه مناسب باعث شد تا بسیاری از زنان و مردان كه ساعت های زیادی از روز را در محل كارشان بسر می برند برای تغذیه خود به سوی فست فود یا همان غذاهای آماده كه به سرعت آماده می شود گرایش پیدا كنند. مصرف فست فودها در حالی با استقبال زیاد خانواده ها در جوامع صنعتی روبه رو شده كه یكی از عوارض استفاده از این نوع غذاها افزایش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سكته های قلبی و مغزی است.

در تهیه اکثر فست فودها از سوسیس، کالباس و یا سیب زمینی سرخ کرده استفاده می شود و با توجه به افزودن مواد معطر و ادویه جات که طعم و مزه ای متفاوت به آنها می دهد در واقع از نظر ارزش غذایی در مراحل پایین رده بدنی مواد غذایی قرار دارند. اغلب گوشت های فرآوری شده (سوسیس،‌کالباس و ...) دارای پروانه بهداشتی هستند اما در فرمولاسیون این مواد فرآورده های غذایی از موادی استفاده می شود که مضر هستند؛ رنگ دهنده ها،‌ادویه جات،‌روغن و ... ترکیباتی هستند که باعث بروز عوارض شدیدی در بدن می شوند که به طور اختصار به آنها اشاره می شود.

1. چاقي:

متأسفانه این غذاهای پركالری حجم بسیار زیادی دارند و باعث چاقی می شوندو شانس ابتلاء به ديابت و حمله قلبي را به شدت افزايش مي‌‌دهد.اگر تصمیم گرفتید كه از این غذاها استفاده كنید سعی كنید یك پرس غذای فست فود را دو نفری میل كنید و یا بخشی از این غذا را در دو نوبت غذایی استفاده كنید.

2. افزايش چربي‌هاي مضر:
بيشتر غذاهاي حاضري سرخ ‌شده هستند و معمولا هم براي سرخ ‌كردن اين غذاها از روغن‌هاي نباتي جامد استفاده مي‌‌كنند. درصد اسيدهاي چرب اشباع و ايزومرهاي ترانس در اين روغن‌ها بالاست. اين چربي همان چربي مضري است كه مي‌تواند در ديواره سرخرگ‌ها رسوب كرده و آنها را مسدود ‌‌كند.

3. خوردن نوشابه:
يكي ديگر از مشكلات اين غذاهاي حاضري است. نوشابه‌هاي گازدار در كنار تمام اين غذاها عرضه و خورده مي‌شود. اسيد موجود در نوشابه‌هاي گازدار موجب فرسايش ميناي دندان شده و همچنين قند بالاي اين محصولات، پوسيدگي دندان ‌ها را تسريع مي‌كند.

4. كمبود مواد مغذي:
غذاهايي كه در فست فودها طبخ مي‌شوند، داراي ارزش غذايي پاييني از نظر ويتامين و املاح مورد نياز بدن هستند كمبود ارزش‌هاي غذايي يكي از مشكلاتي است كه كودكان و نوجوانان را در سن رشد تهديد مي‌كند.
اگر كودك در سنين پايين از نظر مواد مغذي كمبود داشته باشد، حتماً در دوران نوجواني نيز دچار اين مشكل خواهد بود.كودكان و نوجواناني كه زياد از اين غذاها استفاده مي‌كنند دچار كمبود كلسيم و ويتامين «د» هستند.

5. نمك فراوان و فشار خون:
بيشتر غذاهاي حاضر در منوي اين رستوران‌ها از نظر نمك بسيار بالاتر از حد استاندارد و بهداشتي است.
از طرف ديگر به علت اين كه ذائقه ايراني‌ها شور بوده احتمال استفاده از مصرف مواد شور هم در كنار فست فودها وجود دارد كه مي‌تواند باعث بروز فشار خون در مصرف‌كنندگان شود.

6 . پرخوري:
يكي ديگر از مشكلات اين غذاهاست. وعده‌هاي غذايي فست‌ فود از نظر اندازه معمولا بزرگ‌‌تر از يك وعده غذاي خانگي است. در نظر داشته باشيد كه انرژي موجود در اين غذاها بسيار بيشتر از يك وعده غذاي خانگي در همان حجم است.

7. غذاهاي سنتي:
علاوه بر اين‌كه بخشي از فرهنگ ملت ماست داراي مواد مغذي بسيار خوب و سالمي است.
در سفره ايراني غذاهاي سالم از انواع سبزي، مواد لبني و تخم‌مرغ تهيه مي‌شود كه از نظر ارزش تغذيه‌اي نيز بسيار مناسب هستند اما گسترش فست ‌فود، نقش اين غذاها را كم مي‌كند. اين مساله موجب مي‌شود عادت‌هاي خوب تغذيه‌اي ما نابود شود.


</td>
</tr>
</tbody>
</table>
پست های اخیر از دکتر رودابه هیرمن پورـ پوست :
 تعريق بيش از حد يا هايپرهيدروزیس ( hyperhidrosis )
دکتر رودابه هیرمن پورـ پوست 1397.05.01
 گودی و تیرگی زیر چشم
دکتر رودابه هیرمن پورـ پوست 1397.04.30
 پاک کردن تاتو
دکتر رودابه هیرمن پورـ پوست 1393.08.09
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب