آشنایی با معجزات توت فرنگی

95



خواص بی نظیر توت فرنگی + تصاویر


آیا از خواص بی نظیر توت فرنگی آگاهی دارید؟می دانید این میوه خوشمزه و زیبا چه فوایدی دارد ؟توت فرنگی میوه ای بسیار مفید برای پیشگیری از سرطان ها و بیماری قلبی و … می باشد.


 


توت فرنگی، میوه ای شبیه توت است ولی کمی درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش کوتاه و دارای برگهایی درشت و ساقه هایی باریک و خزنده است که روی زمین می‌خوابد و ریشه می‌دواند.این میوه نه تنها میوه ای قلبی شکل است، بلکه از نظر گیاهشناسی بسیار برای سلامتی مفید شناخته شده است.


توت فرنگی در دنیای گیاهشناسی بعنوان منبعی از فنولها مشهور می باشد.در توت فرنگیها موادی مانند آنتوسیانین و الاگیتانین وجود دارد که فنولها را رهبری می کنند. آنتوسیانینهای موجود در توت فرنگی نه تنها رنگ قرمز آن را بوجود می‌آورد بلکه بعنوان آنتی اکسیدانی قوی عمل می کند و ساختمان سلولها در بدن را محافظت نموده و از تخریب اکسیِدانها در بدن و ارگانها جلوگیری می‌نماید.فنول موجود در توت فرنگی از آن میوه ای محافظ قلب، ضد سرطان و ضد التهاب ساخته است.



خاصیت ضد التهاب موجود در توت فرنگی بدلیل فنولهای موجود در آن می‌باشد که عملکرد آنها کاهش فعالیت آنزیمی به نام سیکلواکسیِنایژ است ( این خاصیت را می‌توان در داروهایی نظیر آسپرین و ایبوپروفین نیز مشاهده نمود که باعث کاهش درد می‌شوند و از التهاباتی مانند رماتیسم و التهاب مفاصل و همچنین سرطان جلوگیری می‌کنند). تنها برتری که توت فرنگی بر این داروها دارد این است که مصرف مداوم آسپرین و ایبوپروفن باعث خونریزی داخلی(خونریزی معده) می‌گردد ولی مصرف زیاد توت فرنگی چنین نتیجه ای ندارد.



مواد موجود در ۱۰۰ گرم توت فرنگی


انرژی ۹۹٫۲۳ کیلوگالری
آب ۹۱ درصد
فیبر ۲٫۲ گرم
پروتئین ۰٫۶ گرم
شکر ۵٫۱ گرم
ویتامینA 10 میکروگرم
ویتامین C 60 میلی گرم
ویتامین B1 0.02 میلی گرم
ویتامین B2 0.03 میلی گرم
ویتامینB6 0.06 میلی گرم
ویتامین E 0.4 میلی گرم
سدیم ۱ میلی گرم
پتاسیم ۱۸۹ میلی گرم
اسید نیکوتین
۰٫۳ میلی گرم


کلسیم ۱۵ میلی گرم
فسفر ۲۹ میلی گرم
منیزیم ۱۳ میلی گرم
آهن ۰٫۵ میلی گرم
مس ۰٫۰۴ میلی گرم
روی ۰٫۱۲ میلی گرم


همانطور که قبلاً گفتیم در توت فرنگی ماده ای به نام الاگیتانین وجود دارد که به کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان کمک می‌کند. در مطالعه ای که بر روی ۱۰۰۰ سالمند مبتلا به سرطان صورت گرفت تعداد مرگ و میر در گروهی که از توت فرنگی به میزان فراوان استفاده می‌کردند سه برابر کمتر از گروههایی بود که مصرف توت فرنگی در آنها کم بود و یا در تغذیه آنها جایی نداشت.


بیماری التهاب مفاصل که بیشتر در سالمندان دیده می‌شود به دلیل کمبود ویتامین C در بدن بوجود می‌آید. یکی از منابعی که می‌توان برای جبران کمبود ویتامین C موجود در بدن از آن استفاده نمود توت فرنگی است . همچنین از دیگر مواد موجود در توت فرنگی می‌توان از فیبر،‌پتاسیم، فولات،‌ویتامینB5، امگا ۳، ویتامین B6 و منیزیم نام برد.


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب