57

فیبروم ها شایعترین تومورهای خوش خیم دستگاه تناسلی مونث و احتمالا شایع ترین تومورهای بافت نرم در تمامی افراد هستند.

علائم فیبروم: علائم بستگی به محل تومور فرق می کند. فیبروم های خیلی بزرگ ممکن است علائم خفیفی داشته باشند در حالی که فیبروم های کوچک ممکن است باعث خون ریزی های شدید و دردهای شدید شوند.

فشار به احشاء مجاور مثل، مثانه ، روده ، تکرر ادرار، یبوست، درد قاعدگی، نا باروری، سقط مکرر، زایمان زودرس و بزرگ شدن شکم از علائم فیبروم است.

بروز علائم فیبروم همیشه پس از بلوغ است و قبل از آن علائمی ندارد.

علائمی که موجب بروز رشد در فیبروم می شوند، کدامند؟

سه عامل 1-چاقی،2- شروع زودهنگام قاعدگی و3- توارث در بروز فیبروم نقش دارند.

هنوز ثابت نشده است که مصرف قرص های ضد بارداری سبب بروز فیبروم یا افزایش رشد آن شود. زنانی که تحت درمان هورمون پس از یائسگی هستند، ممکن است دچار رشد فیبرم های قدیمی رحم شوند.

درمان: درمان بستگی به عوارض و فوایدی دارد که در هر درمانی ایجاد می شود.

اغلب اوقات می توان با درمان های نگهدارنده فیبرم را کنترل نمود. اگر بیمار درد و خونریزی و علائم دیگری نداشته باشد می توانیم صبر کنیم و رشد آنرا کنترل کنیم . اگر بیمار تمایل به حفظ رحم و بارداری دارد برداشتن فیبروم بهترین کار است که البته خطراتی هم دارد. در صورتی که بیماری تمایلی به حفظ بارداری نداشته باشد برداشتن رحم مانعی ندارد. برخی موارد می توان با آمپول یائسگی کاذب ایجاد کرد که رشد فیبروم کم می شود و این درمان در مورد فیبروم های با سایز متوسط و کوچک در سنین نزدیک یائسگی کاربرد دارد.

در موارد نیاز به جراحی توجه به خواسته بیمار و عوارض و خطرات جراحی بسیار مهم است.

می توانیم در موارد خاص از روش های جراحی لاپاراسکوپی و هیستیروسکوپی که درد و ناراحتی کم تری برای بیمار ایجاد می کند استفاده کرد.

پست های اخیر از دکتر طاهره افتخار :
 HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
 زایمان طبیعی بدون درد
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
 تغذیه سالم در دوران بارداری
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب