70

تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر(که به آن تست سرطان دهانه رحم نیز میگوئیم )از ترشحات دهانه رحم و واژن روی یک لام شیشه ای کوچک تهیه میشود و زیر میکروسکوپ (با رنگ آمیزی مخصوص)مطالعه میشود .انجام این تست خیلی راحت و بدون درد و فقط از طریق یک معاینه معمولی است.
اگر نتیجه تست غیر طبیعی باشد میتواند یک هشدار برای بیماری یا سرطان دهانه رحم (یعنی شایعترین نوع سرطان رحم در خانمها،بخصوص در کشورهای جهان سوم )باشد.
در کشورهای پیشرفته وقوع این نوع از سرطان رحم بدلیل انجام منظم تست فوق بسیار کم شده است .
بنابراین تشخیص زودرس و مراحل پیش بدخیمی اهمیت بسیار زیادی دارد . پیشرفت سرطان دهانه رحم خیلی به آهستگی انجام می شود.اگر خانم ها تحت مراقبتها و معاینات منظم و مرتب زنان قرار گیرند میتوان کاملا از سرطان پیشگیری کرد.
شایان ذکر است که این تست فقط قسمت دهانه رحم (قسمت پائین رحم ) را بررسی می کند و برای تشخیص داخل رحم کارهای دیگری باید انجام داد (مثل بیوپسی آندومتر که بعدا توضیح خواهم داد) .
علت سرطان دهانه رحم چیست؟ 10٪ سرطانهای رحم ارثی است یعنی یک ژن بخصوصی دارند که در خانواده و یا فامیل آنها این بیماری بیشتر دیده میشود .ولی سایر علل عبارتند از :
<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->عفونت های دستگاه تناسلی بخصوص عفونت های ویروسی مثلHPV

<!--[if !supportLists]-->2. <!--[endif]-->پائین بودن سن ازدواج .
<!--[if !supportLists]-->3. <!--[endif]-->تعدد شرکای جنسی همسر فرد.
<!--[if !supportLists]-->4. <!--[endif]-->نازائی.
<!--[if !supportLists]-->5. <!--[endif]-->بارداری در سنین بالا.
<!--[if !supportLists]-->6. <!--[endif]-->سیگار کشیدن .
<!--[if !supportLists]-->7. <!--[endif]-->تعداد بالای حاملگی.
این نمونه برداری در مطب ،بدون درد ، بدون خونریزی و بدون بیهوشی انجام می شود .نمونه گرفته شده از بیمار با یک وسیله چوبی یا پلاستیکی روی یک لام شیشه ای کشیده می شودو با ماده مخصوص رنگ آمیزی می شود و زیر میکروسکوپ نگاه می کنند.از طریق آزمایش فوق عفونتهای رحم وواژن قابل مشاهده هستند اما مهمترین جنبه این تست تشخیص تغییرات قبل از بدخیمی است.
گاهی بطور اتفاقی ممکن است سرطانهای داخل رحم،لوله و یاواژن هم تشخیص داده شوند.وضعیت هورمونی بدن هم مشخص می شود.نمونه باید بطور استاندارد تهیه شده و خون و سایر مواد زاید داخل نمونه نباید باشد.
قبل از نمونه برداری باید به این مسائل دقت شود :
<!--[if !supportLists]-->1. <!--[endif]-->زمان قاعدگی نباشد.

2. زمانی که ترشحات خیلی زیاد هستند نباشد .

3.قبل از نمونه گیری نزدیکی نداشته باشد.

4.تا سه روز قبل پماد واژینال استفاده نشده باشد.
چه زمانی باید تست بگیریم؟
گرفتن تست از تمام خانم ها پس از ازدواج لازم است .اگر نمونه آزمایش خوب بود و هیچ مشکلی نداشت هر سال تست تکرار می شود.اگر عفونت یا مسائل مشکوک به بدخیمی یا پیش بدخیمی گزارش شود ممکن است لازم باشد هر سه تا شش ماه تکرار شود.
در صورت طبیعی بودن تست سرطان صد در صد رد نمیشود و در کنار آن ممکن است انجام تست های دیگری هم لازم باشد مثل تست تین پرپ (یعنی نمونه نازک).این تست ماده مخصوصی دارد که نمونه گرفته شده از بیمار را داخل آن میریزم ومی فرستیم آزمایشگاه که دقت آن خیلی بیشتر است،در نهایت ممکن است لازم باشد دهانه رحم را با میکروسکوپ نگاه کنیم که به آن کولپوسکوپی می گویند .

پست های اخیر از دکتر طاهره افتخار :
 HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
 زایمان طبیعی بدون درد
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
 تغذیه سالم در دوران بارداری
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب