برنامه حمایتی ویژه از زنان معتاد و خانواده معتادان ...........

119


معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر از برنامه حمایتی ویژه از زنان معتاد و خانواده معتادان خبر داد و گفت: ۴۸ درصد زندانیان کشور بهطور مستقیم با جرائم مواد مخدر در ارتباط هستند و باید از معتادان متأهل و خانواده معتادان حمایت شود.




بابک دین پرست در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در مورد اقدامات حمایتی از زنان معتاد و خانواده معتادان گفت: متأسفانه در حوزه مأموریت های حمایتی از خانواده معتادان خلاء وجود دارد البته نه اینکه حمایتی نمی شود اما با نگاهی همه جانبه نیست.




وی ادامه داد: در حال حاضر کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر از این خانواده ها حمایت می کنند اما این حمایت ها انسجام لازم را ندارند.




دین پرست افزود: ما اکنون در ارتباط با زنان معتاد مشکل داریم همچنین برای حمایت از همسران و خانواده معتادان نیز مشکلاتی وجود دارد، در مورد ساماندهی و حل مشکلات زنانی که در رابطه با جرائم مواد مخدر دستگیر می  شوند یا خانواده های افرادی که در رابطه با مواد مخدر دستگیر می شوند، مشکلاتی وجود دارد.




معاون مقابله با تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حداقل 48 درصد از زندانیان کشور به طور مستقیم با جرائم مواد مخدر در ارتباط هستند و در این میان افراد معتادی که متأهل هستند و محکومان مواد مخدری که متأهل هستند نیز باید در نظر گرفت.




دین پرست افزود: باید از خانواده افرادی که به دلیل ارتکاب جرایم سنگین مواد مخدر نیز اعدام می شوند حمایت شود در این میان اگر چه سازمان زندان ها در کنار سایر سازمان ها اقدامات لازم را انجام می دهد اما انسجام لازم را نداشته است.




معاون مقابله با تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر از تشکیل کمیته زنان و خانواده های آسیب پذیر در این ستاد خبر داد و گفت: آیین نامه اجرایی این کمیته نهایی شده است و در جهت حمایت از همسران و خانواد های معتادان تشکیل شده است. اگر خانواده ها بدانند چنین مجموعه ای وجود دارد که از آن حمایت می کند این انگ موجود شکسته میشود.




وی ادامه داد: قرار شده که تمام دستگاه ها اطلاعات خود را در مورد خانواده های معتاد و زنان معتاد در اختیار دبیرخانه این کمیته قرار دهند و حدود وظایف و اختیارات در بخش های حمایتی اعلام شود.در این صورت یک خانواده از تمام حمایت ها برخوردار خواهد شد و در مقابل خانواده ای حتی یک خدمت هم دریافت نکرده باشد.




دین پرست با اشاره به اینکه 9.3 درصد جمعیت معتادان را زنان تشکیل می  دهند گفت: بیشترین ماده مصرفی آنان به ترتیب تریاک، شیشه و کراک است و اولین سن مصرفی مواد در نیمی از جمعیت زنان معتاد، 15 تا 19 سالگی است.




وی افزود: همچنین 62 درصد زنان معتاد، متأهل هستند که نشان می دهد آنها به دلیل اعتیاد همسر، مشکلات خانوادگی و فقر به سمت مصرف مواد رفته اند.




دین پرست با اشاره به اینکه هم اکنون نیز حمایت های مالی از خانواده معتادان انجام می شود گفت: متأسفانه این حمایت ها متمرکز نبوده است و نمی توانیم به آنها انسجام بدهیم اما با تشکیل این بانک اطلاعاتی می توانیم حمایت های لازم را از این خانواده  ها داشته باشیم.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب