زایمان طبیعی بدون درد

78

زایمان طبیعی بدون درد

شاید دردزایمان، وضع حمل و تولد نوزاد بزرگترین اتفاق در دوران بارداری و حتی در تمام زندگی شماباشد. اگر مانند دوران بارداری از اتفاقات حین زایمان نیز آگاهی داشته باشید زایمان بدون دردسریرا تجربه خواهید کرد.با آگاهی از روش های مختلف زایمان یا انتخاب هایی که برای بیهوشی می توانید داشته باشیدحتما این دوران را به خوبی طی می کنید.

من تا بحال دچار درد زایمان نشده ام، از کجا بدانم این درد چه حسی دارد؟
ممکن است سوال کنید که من تا بحال دچار درد زایمان نشده ام، از کجا بدانم این دردچه حسی دارد؟وقتی عضله رحم منقبض می شود، درد ناراحت کننده ای ایجادمی شود که معمولا با احساس فشار به کمر و لگن همراه است .
یک راه آسان برای شناخت درد زایمان
برای شناخت درد زایمان راه آسانی به شما می گوییم:با نوک انگشتانتان گونه و پیشانی خودرالمس کنید ، سپس قسمت بالای شکم خود(قله رحم)را لمس کنید، یک رحم آرام و بدون درد مثل گونه ی شما نرم است ولی یک رحم دردناک ومنقبض مثل پیشانی شما سفت است. این روش برای تشخیص درد زودرس زایمان بسیار مفید است و به شناخت درد زایمان کمک زیادی می کند.
امروزه روش ها بیشتری برای زایمان وجود دارد. احتمالا شمانیز علاقه دارید با روش های غیر سنتی زایمان آشنا شوید. البته تمام این روش ها در دسترس همگان نیست. ولی آگاهی از آنها می تواند به شما آرامش دهد. برخی از خانم ها به دلیل ترس از درد زایمان ترجیح می دهند که نوزادان آنها از راه سزارین متولد شوند.
از زمان های بسیار دور انسان ها همواره در تلاش بوده اندکه درد زایمان را کاهش دهند و در طول سال ها روش های مختلفی را برای کاهش درد زایمان به کار گرفته اند.
بطور کلی انجام زایمان بدون درد به دو روش امکانپذیر است.
روشهای دارویی و روشهای غیر دارویی.
روشهای غیر دارویی شامل:
ماساژ، تمرکز ،موزیک ، گیاه درمانی ، طب سوزنی ، تحریک الکتریکی ، پوست هیپنوتیزم ، ورزش ، گرما ، آب درمانی ، زایمان در آب ، انرژی درمانی و حضور همسر در اطاق زایمان است.
روشهای دارویی شامل :
استنشاق گاز انتونوکس ( گازی بی بو و بیرنگ که مخلوطی از اکسیژن و اکسید نیترو است و با شروع درد زایمان آنرا از طریق ماسک تنفس می کنید و موجب بی دردی میشود)، تزریق دارو از طریق سرم و یا تزریق داخل عضله ، بی حسی از ناحیه کمر وتزریق مواد بی حس کننده داخل کانال زایمان.
وقتی شما از ناحیه کمر بی حس می شوید،می توانید راه بروید ولی دردها را احساس نمی کنید و بعد از زایمان به راحتی به نوزاد خود شیر میدهید و قدم می زنید.
عوارض کلی زایمان طبیعی :
اول : اپی زیوتومی :یک برش جراحی در ناحیه پرینه یا میاندوراه(ناحیه عضلانی بین واژن ومقعد)است و قبل از انجام برش بیحسی موضعی داده میشود . اگر ماما یا پزشک تشخیص دهد که نیاز به گشاد کردن واژن به وسیله برش وجود دارد این کار را انجام میدهد که سبب تسهیل زایمان و جلوگیری از پارگیهای شدید میشود.استفاده از این روش ممکن است در زایمان اول و دوم لاذم باشد . این برش به دو صورت خط وسط و جانبی داده می شود.
ترمیم اپی زیو تومی معمولا یک تا سه هفته طول می کشد و عوارض آن شامل خونریزی ، عفونت ،درد و از هم گسیختگی زخم است.
دوم : آسیب (تروما) های زایمانی : در بررسی گروهی از زنان ، دو ماه پس از زایمان طبیعی ، مشاهده شد که آنها نسبت به خانم هایی که زایمان سزارین انجام داده اند،به میزان بیشتری دچار مشکلات ادراری و درد هنگام نزدیکی و اجابت مزاج بوده اند.
سوم: عفونت در محل اپی زیو تومی یا عفونت لگنی در صورت طول کشیدن سیر زایمان یا طولانی شدن پارگی پیش از موعد کیسه آب رخ می دهد.
چهارم : تجمع خون در محل پارگی:درصورت موفق نبودن پزشک در توقف خونریزی(که نیاز به تخلیه دارد) رخ می دهد .
پنجم : اختلال عملکرد کف لگن : ­در زایمانهای سخت ،بدلیل تحت فشار قرار گرفتن و آسیب عضلات،اعصاب و بافت های لگنی ،موجب افتادگی مثانه و یا بی اختیاری ادراری در مواقع استرس (مثلا بنگام عطسه و یا سرفه کردن ) میشود .
ششم: خونریزی بعد از زایمان:این عارضه ممکن است در صورت طولانی شدن سیر زایمان و جمع نشدن رحم بطور طبیعیو همچنین گیر کردن سر جنین در داخل لگن و پارگی رحم ایجاد شود.
هفتم : آسیب به اعصاب پا : این عارضه در اثر طولانی قرار گرفتن پاها روی تخت زایمان ،در زایمانهای سخت ایجاد میشود که معمولا در عرض 6 ماه بهبود می یابد.
هشتم:آسیب به جنین :خطر عفونت جنین هم در زایمانهای طولانی زیاد می شود و ممکن است در اثر استفاده از وسایل کمکی جهت خروج سر (فورسپس یا وکیوم)،آسیب های جنینی ایجاد شود .حالت ورم سرجنین ،ممکن است در اثر قرار گرفتن طولانی مدت سر در کانال زایمان ایجاد شود.
نهم: گیر کردن شانه جنین : برای زنانی که قد کوتاهی دارند یا دیابت بارداری دارند یا مشکلا ت لگنی قبلی داشته اند و یا موقع استفاده از وسایل کمکی برای خروج سر جنین (فورسپس یا وکیوم)،احتمال گیر کردن شانه جنین حین خروج از واژن وجود دارد ،که میتواند سبب آسیب های واژن و خونریزی بعد از زایمان شود ،همچنین ممکن است در جنین آسیب های شانه و اعصاب بازویی را ایجاد کند . اگرچه در سال اول زندگی درمان می شود ولی حالت خوشایندی نیست،البته تکنیک هایی وجود دارند که ضمن زایمان طبیعی از این مسئله جلو گیری کرد .
دهم:نارسایی دهانه رحم :در صورتی که دهانه رحم در زمان زایمان آسیب ببیند ،ممکن است در بارداری های بعدی ،رحم نتواند بخوبی جنین را نگه دارد .
متخصصین با در نظر گرفتن شرایط جسمی شما و جنینتان،روش زایمان مطمئنی را به شما پیشنهاد خواهند کرد و در جهت جلوگیری از بروز چنین عوارضی و یا بهبود آن در کنار شما خواهند بود .
امروزه روش های بیشتری برای زایمان وجود دارد. برخی از خانم ها به دلیل ترس از درد زایمان ترجیح می دهند که نوزادان آنها از طریق سزارین متولد شود.

پست های اخیر از دکتر طاهره افتخار :
 HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
 زایمان طبیعی بدون درد
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
 تغذیه سالم در دوران بارداری
دکتر طاهره افتخار 1392.08.15
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب