آموزش کمک های اولیه در تصادف

67

 


آموزش کمک های اولیه به آسيب ديده در تصادف


 


 


همیشه در اتومبیل خود یک کپسول آتش خاموشکن داشته باشید. این کپسول علاوه بر اینکه ممکن است مورد استفاده خودتان قرار بگیرد، در هنگام مواجهه با یک خودروی آتش گرفته نیز میتوانید وارد عمل شده و کمک کنید.


در انتخاب نوع کپسول باید دقت کرد. در ضمن کپسولهای ۱ کیلوگرمی که اغلب مورد استفاده هستند بهدلیل اینکه کوچک بوده و سریع تمام میشوند توصیه نمیشوند و کپسولهای ۳ لیتری بهترین انتخاب هستند. معمولا آتش سوزی از قسمت موتور شروع میشود پس به هیچ وجه برای خاموش کردن موتور کاپوت را بالا نزنید چون اینکار باعث رسیدن هوا به آتش و تشدید آتش سوزی می شود


به جای اینکار سعی کنید آتش را از وسط گلگیر و لاستیک و یا از جلو پنجره و یا جای دیگر که به موتور راه دارد توسط کپسول خاموش کنید. اولین کار در هنگام آتش سوزی خارج کردن سرنشینها از خوردو به شکلی صحیح و بدون صدمه زدن به آنهاست. اگر چند نفر برای کمک اقدام کرده اند سریع تقسیم کار نموده و در حالی که فردی مشغول خاموش کردن آتش است افراد دیگر به سرنشینها رسیدگی کنند.


در اکثر تصادفات افراد دچار مصدومیت گردن و مهره ها میشوند در این موارد باید بسیار با دقت عمل کرد. بدون توجه به نوع تصادف و میزان مصدومیت حتما به گردم مصدوم آتل ببندید و اگر چنین وسیلهای ندارید و دوره کمکهای اولیه نگذراندهاید و نسبت به کمکهای اولیه بی اطلاع هستید، عاقلانهترین کار ایناست که مصدوم را تکان ندهید و تا رسیدن آمبولانس اجازه ندهید کسی مصدوم را تکان دهد.


تنها بستن آتل و ممانعت از حمل مصدوم توسط افراد نا آگاه احتمال زنده ماندن مصدوم را به میزان ۸۰درصد افزایش میدهد. تنها در صورتی فرد زخمی را از اتومبیل خارج کنید که خطر آتش سوزی وجود دارد. سپس میتوانید اعمال زیر را انجام دهید.


صحبت کنید


سعی کنید با فرد مصدوم صحبت کنید حرفهایی مانند «اسمت چیه؟ چی شد؟» علاوه بر اینکه میتواند مانع بیهوشی شود برای حادثه دیده ایجاد روحیه میکند و همچنین تا رسیدن آمبولانس میتوانید از بعضی اطلاعات مهم آگاه شوید. در هنگام انجام این کارها برای جلوگیری از فلج شدن باید بر گردن مصدوم آتل یا حائل بسته باشید و با نگه داشتن پیشانی مانع حرکت گردن شوید. اگر فرد زخمی به سوالهای شما جوابهای منطقی میدهد از او در رابطه با صدمات بدنی سوال کرده و هنگام رسیدن گروه امداد با مطلع کردن آنها باعث تسریع و بهبود امداد رسانی شوید. اگر فرد به سوالها جوابهای منطقی میدهد ولی حروف را کش میدهد نشانه خونریزی مغزی است.


نگاه کنید و تشخیص دهید


اگر زخمی به سوالات جواب نمیدهد و بیهوش است وضعیت بدنی او را بررسی کنید. آیا نفس میکشد؟ قفسه سینه بالا و پایین حرکت میکند؟ برای فهمیدن این امر باید لباسهای بالای او را ببرید. برای مشاهده حرکت مردمک چشم اگر چراغ قوه دارید به چشمان او نور بیندازید و اگر چراغ قوه ندارید پلکهای او را چند لحظه بسته و دوباره باز کنید.


چنانچه مردمک چشم با نور کوچک می شود نشانه سالم بودن مغز اوست. چنانچه فرد مصدوم قبل از حادثه مورفین و یا سایر مواد مخدر و یا الکل زیادی مصرف کرده باشد و یا از داروی چشمی atropin استفاده کرده باشد واکنش مردمک چشم اشتباه بر انگیز خواهد بود. بارزترین علامت عدم تپش قلب کبود شدن بدن و لبهاست (بخصوص داخل و پشت لبها)


نبض


بهترین جا کنترل نبض گردن است و کنترل نبض دست روش مطمئنی نیست. اگر محل نبض را در گردن نمیدانید ابتدا محل نبض در گردن خود را بیاید.


سایر علائم حیات


با فشار دادن قسمت نرم گوش و یا فشار دادن ناخنهای انگشت و یا فشار دادن نوک سینه در مردان واکنش مصدوم به درد را کنترل کنید. ناخن دست مصدوم را با ۲ انگشت فشار دهید این کار باعث سفید شدن ناخن می شود و وقتی شما انگشت خود را برداشتید باید دوباره رنگ ناخنها سرخ شود که این امر نشانه جریان خون و تپش قلب است. روش دیگر گوش کردن به تنفس مصدوم است.


تقاضای کمک کنید


معمولا افراد هنگام مشاهده تصادفات رانندگی سریعا با پلیس ۱۱۰ تماس می گیرند ولی توجه کنید که ابتدا باید با اورژانس تماس گرفت (تلفن اورژانس: ۱۱۵) چرا که تماس پلیس با آمبولانس باعث تلف شدن زمان بیشتری میشود و چه بسا برای یک مصدوم چند ثانیه تعیین کننده باشد. همچنین اورژانس وظیفه دارد بعد از دریافت گزارش تصادف و ارسال آمبولانس پلیس را مطلع کند. در هنگام تماس با اورژانس همه موارد از قبیل آدرس دقیق، نوع حادثه، تعداد مصدومین، جنسیت و سن افراد مصدوم و وضعیت عمومی آنرا را اطلاع دهید.


باعث بروز تصادف دیگری نشوید


در این مواقع کارهایی که انجام میدهید علاوه بر حفظ جان مصدومین باید سلامت شما را نیز تامین کند. قبل از مداخله اتومبیل خود را در محل مطمئنی متوقف نموده و فلاشرها را روشن کنید. دقت کنید که لباسی بر تن داشته باشید که رانندگان را متوجه شما کند (لباس شبرنگ بهتر است) در غیر اینصورت ممکن است شما نیز دچار سانحه شوید و اگر لباس شما رنگ مناسبی ندارد لباس سفید زیر را در آورده و بر روی لباس بالایی بپوشید . علامت خطر را بر روی جاده بگذارید و از کسی که لباس او نیز برای رانندگان به راحتی قابل رویت است بخواهید در فاصله مناسب از محل حادثه رانندگان را از وقوع حادثه مطلع کند.


وضعیت را بررسی کنید


در هنگام حضور در محل حادثه وضعیت را بررسی کنید چرا که بسته به شرایط ممکن است اولین اقدام متفاوت باشد. به فرد حادثه دیده آتل گردن ببندید و اگر آتش سوزی وجود ندارد او را تکان ندهید.


ادامه تنفس


عمل احیا را فقط کسانی میتوانند انجام دهند که در این رابطه آموزش دیده باشند، پس اگر روش عملی تنفس مصنوعی و احیاء قلبی را به طور عملی انجام ندادهاید وظایف شما در اینجا خاتمه مییابد و سعی در انجام اینکار نکنید و منتظر رسیدن آمبولانس باشید، کارهای دیگری که شما انجام دادهاید کمک موثری به گروه امداد و تسریع امداد رسانی خواهد کرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب