۱۴میلیون ایرانی از کلیه درد رنج می برند! دلایل ابتلای ۱۴ میلیون ایرانی به بیماری کلیه!

121

 


14ميليون ايرانی از کلیه درد رنج می برند!


بر اساس آخرین آمارهای موجود که مربوط به سال ۹۰ است، ۳۰ درصد جمعیت کشور یعنی ۱۴ میلیون ایرانی به نوعی درگیر بیماریهای کلیوی هستند و از هر ۵ ایرانی یک نفر نیاز به بررسی وضعیت جسمی از نظر ابتلا به بیماریهای کلیوی دارد. ۱۴میلیون ایرانی از کلیه درد رنج می برند! را در دامه مطلب مشاهده کنید.


 


آنگونه که گزارش‌های بیمارستان‌های محتلف کشور نشان می‌دهد به طور متوسط هر سال دو هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود.


با توجه به فراگیر بودن بیماری‌های کلیه و از کار افتادگی کلیه در بسیاری از کشورها از جمله ایران، پیوند کلیه هم به امری رایج در کشورمان و دیگر کشورها بدل شده است. پزشکان ایرانی از بهترین پزشکان در این زمینه هستند و شاید هم می‌شود گفت، ایرانیان بهترین اهدا کنندگان یا فروشندگان کلیه در جهان هستند.


در خیابان‌ها شهر و در کنار بیمارستان‌ها، آگهی فروش‌کلیه را می‌شود به راحتی دید و با انجام یک آزمایش می‌شود فهمید که کلیه مورد نظر می‌تواند جای کلیه بیمار را بگیرد یا نه! کلیه، شاید تنها ترین عضو خریدنی بدن انسان است که در ایران برای بار اول در سال ۴۷ از یک بیمار به بیمار دیگر منتقل شد.


در میان کشورهای منطقه ایران تنها کشوری است که در پیوند کلیه با مشکل مواجه نیست در حالی که در کشورهای دیگر مثل ترکیه ۲۰حدود هزار نفر در انتظار دریافت کلیه هستند و موفقیت ایران از نظر پیوند کلیه در جهان به دلیل روش ایرانی با بهره گیری از روش پیوند از خویشاوند، غیر خویشاوند و جسد صورت می‌گیرد.


در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد از پیوندهای کلیه در کشور ایران از غیر خویشاوند انجام می‌شود و ایران با انجام بیش از ۲۰ هزار پیوند کلیه در ۲۰ سال گذشته در رتبه اول خاورمیانه و رتبه چهارم جهان قرار دارد.


با این حال هنوز بیماران کلیوی در ایران هم با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. کمبود دستگاه‌های ‌دیالیز در کشور، عدم ساماندهی بازار خرید و فروش کلیه، سیستم ناکارآمد بیمه برای پوشش دارو و درمان، رایگان نشدن داروهای پیوندی و کمیاب شدن داروهای خارجی پیوند بخش دیگری از مشکلات بیماران پیوندی و مبتلایان به نارسایی‌های کلیوی است که حل نشده باقی مانده‌اند.علی‌رغم حمایت دولت برای کاهش حداقلی هزینه‌های درمان، تخصیص یارانه به داروهای بیماران خاص، تولید مشابه داروها در کشور و تسهیل ورود داروهای خارجی بویژه در برهه کنونی که کشورهای بیگانه سعی دارند با اعمال تحریم‌ها ایران را تحت فشار بگذارند، باز هم هزینه‌های درمان بیماران کلیوی به طور خاص و سایر بیماران خاص به طورعام بالاست.


به طوری که بسیاری از آنها را به اذعان وزیر بهداشت، به زیر خط فقر می‌برد و زندگی‌شان را دستخوش گرداب مشکلات می‌کند.دکتر محمدرضا نوروزی جراح و متخصص بیماریهای کلیوی در گفت وگویی با مهراظهار داشته است که فشارخون و افزایش قند خون عوامل اصلی ابتلا به بیماریهای کلیوی است. نوروزی گفت: آمار ۱۴ میلیونی موجود نشان گر این است که از هر ۵ ایرانی یک نفر نیاز به بررسی وضعیت جسمی از نظر ابتلا به بیماریهای کلیوی دارد.


وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که هر سال حدود ۲۰ درصد به تعداد بیماران دیالیزی در کشور اضافه می‌شود.نوروزی با اشاره به کمبود ۲ هزار دستگاه دیالیز در کشور، اظهارداشت: در حدود ۵۰ درصد از دستگاههای دیالیز در کشور بیش از عمر متوسط مورد استفاده قرار گرفته اند و باید برای آنها جایگزین داشته باشیم. نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی از وجود ۴۵۰۰ دستگاه دیالیز و فعال بودن ۴۵۰ بخش دیالیز در کشور خبر داد و افزود: بر اساس آمارهایی که ارائه می‌شود، بین ۱۵ تا ۳۰ هزار بیمار دیالیزی تحت درمان هستند.


نوروزی با اشاره به بالا بودن رشد بیماریهای کلیوی در کشور و کمبود دستگاههای دیالیز، پیوند از مرگ مغزی را بهترین شیوه درمان بیماران دیالیزی دانست و گفت: از سال ۱۳۴۵ تاکنون ۳۱ هزار و ۸۵۰ نفر در کشور پیوند کلیه شده اند که سرنوشت ۱۱ هزار و ۸۵۰ بیمار نامعلوم است. یعنی اینکه نمی‌دانیم این بیماران فوت شده اند و یا دوباره دیالیز می‌شوند.


این جراح و متخصص بیماریهای کلیوی با اعلام اینکه سالانه ۲‌ هزار پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود، افزود: در سال ۸۸ سهم پیوند کلیه از مرگ مغزی حدود ۳۹۵ مورد بود که این آمار در سال ۸۹ به ۵۹۰ مورد و در سال گذشته به ۷۶۰ مورد رسید. نوروزی با اعلام اینکه ایران در رتبه چهل و ششم آمار مرگ مغزی در جهان قرار دارد، گفت: اگر همه موارد مرگ مغزی در کشور حاضر به اهدای هر دو کلیه خود شوند بسیاری از مشکلات بیماران دیالیزی برطرف خواهد شد.


اولین پیوند کلیه در ایران سال ۴۷ انجام شد


در آبان ماه سال ۴۷ در بیمارستان نمازی شیراز عمل پیوند انجام شد و این عمل که توسط پزشکان بیمارستان پهلوی شیراز به مدت هفت ساعت طول کشید و در آخر این عمل با موفقیت انجام شد. مهری شیرازی زنی بود که به علت بیماری کلیه این عضو بدن خود را از دست داده بود و به همین جهت یکی از بستگان وی که جوان ۲۴ ساله‌ای بود حاضر شد کلیه خود را به مهری شیرازی پیوند بزند. بدین ترتیب اولین عمل پیوند کلیه در ایران توسط دکتر سنادی‌زاده و دکتر مهربان سمیعی در سال ۴۷ انجام و باعث شد که پیوند کلیه از آن سال ازعمل‌ها رایج در ایران باشد.


مبتکر اولین پیوند کلیه در جهان که بود؟


دکتر جوزف یی ماری کسی بود که نخستین عمل جراحی پیوند کلیه موفقیت آمیز در جهان را انجام داد و به همین دلیل جایزه پزشکی نوبل را برد. او به تازگی در سن ۹۳ سالگی به دلیل سکته قلبی درگذشت. از زمان نخستین پیوند کلیه میان دوقلوهایی همسان صدها هزار عمل پیوند اندامهای دیگر نیز در سراسر جهان انجام شده است. ماری در سال ۱۹۹۰ به طور مشترک همراه با دکتر دونال توماس که در زمینه پیوند مغز استخوان کار می‌کرد جایزه پزشکی نوبل را به دست آوردند.این اقدام ماری در ابتدا با انتقاداتی از جانب اخلاق گرایان و رهبران مذهبی مواجه بود که معتقد بودند با این کار انسان در کار خدا دخالت می‌کند.


تا اوایل دهه ۱۹۵۰ هیچ عمل پیوند عضوی در جهان انجام نشده بود تا اینکه دکتر ماری و همکارانش در بیمارستان پیتر بوستون با روش‌هایی جدیدی موفق به انجام موفقیت آمیز این کار در سگها شدند. در دسامبر ۱۹۵۴ آنها بیمار مناسب انسانی خود را یافتند ریچارد و رونالد هریک ۲۳ ساله که دوقلوهای همسان بودند.به نوشته آسوشیتدپرس به دلیل خصوصیات ژنتیکی مشابه این دو آنها با مشکل زیادی در پیوند عضو روبه‌رو نبودند. ریچارد پس از این پیوند ۸ سال دیگر زندگی کرد با یک پرستار همان بیمارستان ازدواج کرد و از او صاحب دو فرزند شد.


ماری پیوندهای دیگری را روی دوقلوهای همسان در چند سال بعد از آن انجام داده و تلاش کرد تا این کار را روی خویشاوندان انجام دهد و دانش خود در مورد رد کردن عضو توسط سیستم بدنی را افزایش داد.در نهایت این پیشرفت دارویی بود که واکنش سیستم ایمنی به عضو پیوندی را حل کرد. از وی در سال ۲۰۰۴ و در مسابقات ورزشکاران پیوند عضوی نیز توسط ورزشکارانی که پیوند عضو شده بودند تقدیر شد که رونالد هریک نیز در میان آنان بود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب