توضیحاتی خواندنی در مورد زگیل…؟

61

توضیحاتی مهم در مورد زگیل...؟

ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ஜ


زگیل ها معمولاً یک تومور بسیار کوچک و ربز است که می‌تواند به گل کلم یا یک برجستگی سفت و همرنگ پوست شباهت داشته باشد. زگیل‌ها ویروسی هستند و به سبب ویروس هایی به ویژه از خانوادهٔ ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. بیش از ۱۰۰ گونه ویروس زگیل وجود دارد، آنها می‌توانند بر روی پوست، در داخل دهان رشد کنند. نوع معمول ویروس برای رشد بر روی پوست گرایش دارد (مانند دست و انگشتان).


انواع زگیل از نظر شکل و محل اثر:


*۱- زگیل معمولی: یک زگیل برآمده با سطحی زبر و خشن که معمولاً بر روی دست‌ها و زانوها پدید می‌آید.
*۲- زگیل مسطح: یک زگیل کوچک با سطحی پهن و صاف به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد که می‌تواند به تعداد زیادی و معمولاً بر روی صورت، گردن، دست‌ها، مچ‌ها و زانوها ایجاد شود.
*۳- زگیل رشته‌ای: زگیلی رشته‌ای یا انگشت مانند است که به طور معمول بر روی صورت به ویژه پلک‌ها و لب‌ها پدیدار می‌شود.
*۴- زگیل پاشنه پا: یک تودهٔ سخت و بعضی مواقع دردناک، اغلب همراه با چندین لکهٔ سیاه در مرکز آن؛ معمولاً فقط در پاشنهٔ پا پیدا می‌شود.
*۵- زگیل خانه‌خانه: گروهی سخت از زگیل کف پا، به طور معمول بر روی دست‌ها و کف پا پدید می‌آیند.


اغلب زگیل‌ها خود به خود ناپدید می‌شوند اگرچه ممکن است ماه‌ها و حتی سال ها به طول انجامد تا ناپدید شوند. اما بعضی از زگیل‌ها هم خود به خود از بین نمی‌روند. زگیل‌های بر روی پوست ممکن است از فردی به فرد دیگری که زگیل را لمس کرده منتقل شود. همچنین زگیل ممکن است با استفاده از حوله و یا وسایل شخصی فرد مبتلا به زگیل به فرد دیگر منتقل شود.
با توجه به این که زگیل انواع مختلف دارد و نقاط مختلف پوست و مخاط را گرفتار می‌کند و هم‌چنین بسته به تعداد ضایعات در نقاط مختلف بدن، درمان‌های متفاوتی برای زگیل وجود دارد. البته لازم به تأکید است که هیچ کدام از روش‌های درمانی، پاسخ ۱۰۰درصد نمی‌دهند و احتمال عود زگیل حتی با کلیه روش‌های درمانی وجود دارد. برای درمان زگیل معمولی که بیش‌تر پشت دست‌ها و پاها دیده می‌شوند و یا زگیل‌های کف پا می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:


۱- استفاده از محلول‌ها یا پُمادها و چسب‌های ضد زگیل (سوزاننده)
۲- کرایوتراپی یا فریز کردن ضایعات
۳- سوزاندن ضایعات
۴- لیزر کردن ضایعات
۵- استفاده از داروهای جدید
۶- تزریق آمپول بلئومایسین برای فرم‌های مقاوم بزرگ کف پا


در موارد زیر توصیه می شود با متخصص پوست مشورت نمایید:


۱- اگر خود یا کودک‌ شما زگیل‌ داشته‌ باشید و بخواهید آن‌ را بردارید.
۲- اگر بعد از برداشتن‌ با جراحی‌ سرپایی‌ یا سوزاندن‌ الکتریکی‌، علایم‌ عفونت‌ در محل‌ درمان‌ ظاهر شوند.
۳- اگر پس‌ از درمان‌ تب‌ ایجاد گردد.
۴- اگر زگیل‌ها پس‌ از درمان‌ کاملا از بین‌ نروند.
۵- اگر پس‌ از درمان‌ زگیل‌های‌ دیگری‌ ظاهر شوند.
برای‌ جلوگیری‌ از گسترش‌ زگیل‌ها ، آنها را نخراشید، از تیغ استفاده نکنید، زگیل‌ها با برش‌ها و خراش‌های‌ کوچک‌ به‌ راحتی‌ گسترش‌ می‌یابند. کفش‌ هایی‌ بپوشید که‌ مناسب‌ و اندازه‌ پا باشند.


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب