چگونه سلامت چشم ها را به خطر مي اندازيم

56

همه ما به ياد داريم که در کودکي والدين ما را از اين که خيلي نزديک به صفحه تلويزيون بنشينيم بر حذر مي کردند. آن ها از ضعيف شدن يا آسيب ديدن چشم کودکان شان بيم داشتند. اما عوامل ديگري نيز وجود دارد که سلامت چشم ها را به خطر مي اندازد.افراط در استفاده از قطره چشم:قطره هايي که قرمزي چشم را از بين مي برد، ظاهر چشم را بهتر مي کند. زيرا به طور موقت باعث مي شود رگ هاي خوني منقبض شود. اما پس از گذشت چند ساعت، اثر دارو از بين مي رود و رگ هاي خوني گشاد مي شود و چشم قرمزتر از قبل خواهد شد.

درمان نادرست خشکي چشم ها:اغلب قطره هاي نرم کننده چشم حاوي ماده نگه دارنده است و بدين علت استفاده زياد از آن ها باعث ناراحتي چشم ها مي شود.

اگر به علت خارش چشم از اين قطره ها استفاده مي کنيد قطره را در يخچال قرار دهيد تا خنکي آن حالت خارش را از بين ببرد. از ماليدن چشم بپرهيزيد و براي افزايش رطوبت آن در منزل از دستگاه بخور استفاده کنيد.

رعايت نکردن نکات لازم بهداشتي مربوط به لنزهاي چشم: هر بار براي شست وشوي لنزها از مايع تميز و تازه استفاده کنيد و هرگز با آب دهان يا آب معمولي لنز را نشوييد. در حمام، هنگام دوش گرفتن و شنا از لنز استفاده نکنيد. براي اين که به چشم ها اکسيژن کافي برسد، هرگز با لنز نخوابيد.

بدون هماهنگي با چشم پزشک لنز خريداري نکنيد زيرا در صورت نامناسب بودن لنز احتمال عفونت بالا مي رود.ممکن است، هنگام در آوردن آن ها احتمال ايجاد خراش روي قرنيه وجود دارد. اين خراشيدگي مي تواند مکاني براي تجمع باکتري هاي مضر شود.

استفاده از لوازم آرايشي قديمي و خوابيدن با آرايش:براي پيشگيري از قرار گرفتن در معرض باکتر ي هاي ايجاد کننده عفونت، لوازم آرايشي را ۳ ماه پس از خريد دور بيندازيد و هميشه قبل از خواب آرايش صورتتان را پاک کنيد.

ازعينک هاي محافظ استفاده کنيد:عينک محافظ مانند عينک شنا را تنها هنگام شنا کردن استفاده نکنيد. عينک هاي محافظ را مي توانيد هنگام کوتاه کردن علف و انجام تعميرات منزل نيز استفاده کنيد تا آشغال هاي موجود در هوا به چشم لطمه نزند. افرادي که در نزديکي محلي قرار دارند که در آن جا تعميرات يا کارهايي از اين قبيل انجام مي شود نيز بايد از عينک محافظ استفاده کنند.

استعمال سيگار: استعمال سيگار پيامدهاي ناگوار زيادي دارد اما يکي از آن ها افزايش خطر آب مرواريد و آسيب ديدن لکه زرد است.

سيگار کشيدن توانايي بدن براي تامين ماده مغذي کافي و اکسيژن رساني به بافت ها از جمله بافت چشم را مختل مي کند.

معاينه منظم چشم:گاهي به چشم پزشک مراجعه کنيد به ويژه اگر بيماري هايي مانند فشار خون بالا و ديابت داريد. ديابت کنترل نشده مي تواند به نابينايي منجر شود.

توجه نکردن به علايم:تصور نکنيد تاري ديد، قرمزي چشم و حساسيت به نور خود به خود از بين مي رود. به طور جدي اين علايم ممکن است نشانه هاي خطرناک بروز مشکل در چشم باشد. پس بهتر است هر چه زودتر به چشم پزشک مراجعه کنيد. تاخير در مراجعه به پزشک باعث وخيم تر شدن وضعيت چشم شما مي شود.

استفاده نکردن از عينک آفتابي:در بيرون از منزل، از کلاه با سايه بان پهن و عينک استفاده کنيد تا چشم هاي شما در برابر اشعه ماوراي بنفش محافظت شود. اشعه ماوراي بنفش به مردمک چشم آسيب مي رساند و احتمال بروز آب مرواريد را افزايش مي دهد.

علاوه بر آن، اين اشعه خطرناک احتمال ابتلا به سرطان پوست را نيز بالا مي برد. قرار گرفتن بيش از حد در معرض نور خورشيد، باعث سوختگي بافت چشم مي شود.

پست های اخیر از فرزانه زندلان :
 به کودکان سیب بدهید!
فرزانه زندلان 1393.02.29
 اهمیت مصرف سیر در تغذیه
فرزانه زندلان 1393.02.17
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب