وجود انواع مواد شیمیایی ممنوعه اطراف زنان باردار!

43

مواد شیمیایی که از دهه ۱۹۷۰ میلادی در دنیا ممنوع شده‌اند در خون زنان باردار یافت شده‌اند.


5a1fa2d191479803e3f691eb6be95add وجود انواع 
مواد شیمیایی ممنوعه اطراف زنان باردار!


 


به گزارش روزنامه الکترونیکی دانش و فناوری ـ ستنا، پژوهشگران دانشگاه سانفرانسیسکو در مطالعه‌ای دریافتند که مواد شیمیایی ممنوعه که از دهه هفتاد میلادی در اکثر نقاط دنیا ممنوع شده‌اند در خون زنان باردار وجود دارند و نگرانی از بابت اثرات مضر آنها بر روی جنین افزایش یافته است.


روزانه با مواد شیمیایی مضری در زندگی سروکار داریم که بسیاری از آن ها در خون ما یافت می‌شوند اما نتایج این تحقیقات نشان داد که موادی که ممنوعه هستند نیز هنوز در کنار ما یافت می‌شوند.


برخی از این مواد عبارتند از بیس فنول A، سم د.د.ت، پلی کلرینات بی فنیل، ترکیبات پرفلورینات، فنل‌ها، فتالات‌ها، پلی برومینات فنیل اتر، هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای معطر و… ترکیباتی مانند د.د.ت از سموم کشاورزی پایدار در محیط هستند که از سال ۱۹۷۲ مصرف آن ممنوع شده است.


بیس فنول A نوعی ترکیب است که در صنعت کنسرو سازی، پلاستیک و بسته بندی مواد غذایی به‌کار می‌رفت.


پژوهشگران ۱۶۳ ماده از این مواد شیمیایی ممنوعه را در تحقیقات گسترده خود از زنان باردار جداسازی کرده‌اند. نگرانی‌ها علاوه بر اثر این مواد بر بدن مادر، اثر این مواد اکثراً سرطان‌زا بر بدن جنین و وقوع جهش‌های پی در پی در DNA سلول‌های جنین است که علاوه بر سرطان می‌تواند به عواض دیگری چون ناقص الخلقه زایی منجر شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب