توصیه های تغذیه ای برای بیماران مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی

96

حدود 70 تا 90 درصد زنان پيش از خونريزي‌ ماهانه يا در شروع دچار مشكلات جسمي و رواني متعددي مي‌شوند. حدود 5 تا 10 درصد اين موارد حتي اختلال‌هايي در فعاليت‌هاي اجتماعي و خانوادگي آنها ايجاد مي‌كند كه به اين حالت سندروم پيش از قاعدگي مي‌گويند.
براي كاهش علائم چه بخوريم؟ يكي از دلايل مهم ايجاد علائم پيش از قاعدگي كم شدن انرژي بدن است. توصيه مي‌شود به جاي آن كه در اين روزها 3 وعده غذاي حجيم و پركالري مصرف كنيد، وعده‌هاي غذايي خود را افزايش دهيد و حدود 6 وعده غذا و ميان‌وعده مصرف كنيد. البته لزومي ندارد كه كالري دريافتي خود را افزايش دهيد و خود را در دام چاقي بيندازيد. فقط همان كالري مصرفي روزانه خود را در وعده‌هاي بيشتري مصرف كنيد.
حدود 50 درصد از انرژي روزانه خود را از كربوهيدرات تامين كنيد، اما به جاي مصرف كربوهيدرات‌هاي ساده مثل قند و شيريني از كربوهيدرات كمپلكس مثل برنج و نان‌هاي سبوس‌دار و بيسكوييت‌هاي كم‌شيرين استفاده كنيد، بسياري از كساني كه از علائم خلقي و افسردگي در اين دوره شكايت دارند، با مصرف برخي روغن‌هاي سالم مثل روغن‌هاي حاوي امگا 3 شامل روغن ماهي، گردو و روغن دانه پامچال مي‌توانند نتيجه خوبي بگيرند. مصرف يك قاشق غذاخوري از اين روغن‌ها همراه با غذا بسياري از علائم افسردگي و بدخلقي را محو مي‌كند. اسيد لينوليئك نيز روغني است كه در دانه آفتابگردان يافت مي‌شود و مصرف آن پروستاگلاندين‌ها را تا حدود زيادي تنظيم مي‌كند. پروستاگلاندين‌ها موادي شبيه هورمون‌ها هستند كه سبب دردها و انقباضات رحمي و حساس شدن سينه‌ها مي‌شوند.
بسياري از پزشكان مصرف مكمل‌هاي ويتامين E تا سقف 600‌‌‌واحد در روز و منيزيوم 300 تا 500 ميلي‌گرم در روز را به بيماران خود سفارش ميكنند. اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه خونريزي زيادي داريد، حتما در رژيم غذايي خود مراقب دريافت آهن باشيد تا دچار كم‌خوني ناشي از فقر آهن نشويد. براي اين منظور حتما از پروتئين‌هاي حيواني مثل جگر، گوشت قرمز و گوشت مرغ و ماهي استفاده كنيد.
چه غذاهايي علائم را بدتر مي‌كند؟ مصرف غذاهاي پرنمك و پرشكر به دليل حبس شدن آب در بدن سبب افزايش علائم و احساس خستگي مي‌شوند و بايد از آنها اجتناب كرد. چربي‌هاي موجود در گوشت قرمز و ساير چربي‌هاي اشباع شده مثل روغن‌هاي جامد گياهي و حيواني به افزايش سطح استروژن خون منجر مي‌شود كه مي‌تواند علائم درد و ناراحتي را افزايش دهد. مصرف كافئين، دخانيات و الكل نيز علائم سندرم پيش از قاعدگي را بالا مي‌برد و بايد از آنها دوري كرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب