خلاصه اما جالب و خواندنی

26

مغر دارای ۱۶۰ هزار کیلومتر رگ خونی است. یعنی اگر این مقدار رگ را کنار هم قرار دهیم می توانیم آن را چهار بار روی خط استوا به دور زمین بپیچیم. مغز صد میلیارد سلول عصبی دارد. انرژی مورد استفاده مغز معادل انرژی لازم برای روشن کردن یک لامپ رشته ای ۲۵ واتی است. میانگین وزن مغز انسان ۱.۴ کیلوگرم است.

وزن باکتری هایی که در دستگاه گوارش ما زندگی می کنند یک و نیم کیلوگرم است

هر ۷ ثانیه یک نفر در جهان به آلزایمر و دمانس مبتلا می شود. هم اکنون ۳۶ میلیون نفر بیمار مبتلا به آلزایمر در جهان وجود دارد. پیش بینی می شود این جمعیت هر ۲۰ سال ۲ برابر شود و تا سال ۲۰۵۰ به ۱۱۵ میلیون نفر برسد. تخمین زده می شود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در ایران به آلزایمر مبتلا باشند. هزینه درمان بیماری آلزایمر معادل یک درصد تولید ناخالص جهانی است. اگر این بیماری یک کشور بود، این کشور هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می آمد.

در هر میلی لیتر از بزاق انسان، چیزی حدود ۱۰۰ میلیون باکتری از ۶۰۰ گونه مختلف وجود دارد. این باکتری ها برای خود انسان ضرر ندارند اما ممکن است برای سایر موجودات زنده مضر باشند.

احتمال ابتلای بیماران دیابتی به سرطان روده بزرگ ۳۸ درصد بیشتر از افرادی است که دیابت ندارند. خطر ابتلا به سرطان مقعد نیز در مردان دیابتی ۲۰ درصد بیشتر از افراد غیر دیابتی است.

قلب در هر تپش تقریبا ۱۰۰ سانتی متر مکعب خون را در بدن پخش می کند. روزانه حدود ۱۰ هزار لیتر خون به وسیله این تلمبه درون رگ ها هدایت می شود. در مدت عمر متوسط یک انسان شاید ۲۵۰ میلیون لیتر خون به وسیله قلب پمپاژ می شود. طول مدت هر تپش قلب انسان، کمی بیش از ۰.۸ ثانیه است. بنابراین قلب روزی ۱۰۰ هزار بار می تپد و در طول عمر متوسط انسان تقریبا ۲.۵ میلیارد بار می تپد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب