تولد زودرس یعنی چه؟

103

-تولد زودرس یعنی چه؟


 


نوزادی که قبل از هفته ۳۷ بارداری بدنیا بیاید نارس نامیده می شود.


۲- میزان تولد زودرس چقدر است؟


در امریکا از هر ۱۰ تولد یک نوزاد نارس بدنیا می اید.این آمار از سال ۱۹۸۱ تا کنون ٪۳۱ افزایش یافته است بطوری که امروزه در امریکا در هر دقیقه یک نوزاد نارس بدنیا


می آید.


۳-عوارض تولد زودرس چیست؟


نوزادانی که قبل از هفته ۳۷ بارداری بدنیا می ایند ممکنست هنوز بطور کامل رشد نکرده باشند وطبق آمار ۷۵٪ از تمام نوزادان نارس در امریکا متاسفانه فوت می کنند و ۵۰٪ انها دچار مشکلات عصبی می شوند که شامل اختلال در شنوایی .بینایی و عقب افتادگی ذهنی .اختلال در یاد گیری و یا فلج مغزی می باشد. 



 


۴-آیا شما در معرض خطر زایمان زودرس هستید؟


۱- سابقه زایمان زودرس قبلی


۲- حاملگی دو قلو یا سه قلو


۳- وجود ناهنجاری سرویکس


زنانی که به موارد فوق پاسخ بله بدهند در بالاترین خطر زایمان زودرس قرار دارند اما نیمی از زایمانهای زودرس در زنان بدون ریسک شناخته شده اتفاق می افتد.


لذا بسیار مهم است که علایم هشدار دهنده زایمان زودرس را بشناسید:


۱- انقباضات رحمی هر ۱۰ دقیقه یا بیشتر


۲- تغییر در ترشحات واژن


۳- احساس فشار در لگن


۴- کمر درد خفیف


۵- دل درد شبیه به دوره قاعدگی


۶- شکم درد با یا بدون اسهال


۵- آیا ازمایشی جهت تشخیص میزان ریسک زایمان زودرس وجود دارد؟


بله.آزمایش" فیتال فیبرونکتین " یک آزمایش بی خطر.قابل اعتماد و غیر تهاجمی ( شبیه به آزمایش پاپ ایمیر است) با این تست ساده پزشک شما می تواند به شما بگوید که بدنتان در حال آماده شدن برای انجام زایمان می باشد یا خیر


حتی قبل از اینکه شما علایم فیزیکی را احساس کنید .


در بعضی موارد تشخیص دیر هنگام زایمان زودرس موجب می شود که اقدامات دارویی برای پیشگیری از آن بدون اثر بوده و زایمان زودرس بوقوع بپیوندد.


۶- فیتال فیبرونکتین چیست؟


فیبرونکتین جنینی یک پروتین جسب مانند است که جفت بچه را به رحم متصل می کند. این ماده در ترشحات واژن در ابتدای حاملگی که الصال جنین به رحم در حال تشکیل است و نیز در انتهای حاملگی که بدن در حال آماده شدن برای زایمان می باشد قابل تشخیص است . اما از هفته 22 تا 35 حاملگی این چسب بایستی در رحم باقی بماند تا جنین را در داخل رحم نگه دارد اگر این پروتین در ترشحات واژن در طی این دوران 22-35 هفتگی فابل تشخیص باشد به این معنی است که این پروتین در حال نشت کردن می باشد که بیانگر آمادگی بدن برای زایمان زودرس است.


۷-تفسیر نتیجه آزمایش :


نتیجه منفی: نتیجه آزمایش اکثر خانمهای حامله منفی خواهد بود و این بدین معنی است که در 5/99% از موارد تا 2 هفته دیگر خطر زایمان زودرس وجود ندارد.


لذا از بستری شدن بیمورد یا هر نوع درمان اضافه تر پرهیز می شود.و در صورت نیاز این آزمایش زا می توان هر 2 هفته یکبار تکرار نمود.


نتیجه مثبت:


مثبت بودن این آزمایش دلیل بر وجود فیبرونکتین جنینی در واژن خانم حامله خواهد بود که نشان می دهد شانس بیشتری جهت تولد زودرس وجود دارد و علامتی است برای اینکه به استراحت بیشتری نیاز دارید.البته این نکته لازم بذکر است که مقبت بودن آن نیز الزاما به معنای زایمان زودرس نیست و فقط احتمال بالای وقوع اترا می توان پیش بینی نمود.


این آزمایش مورد تایید سازمان غذا و دارو در امریکا بوده و هم اکنون در ایران نیز قابل انجام است و انجام آن نیز بسهولت امکان پذیر بوده و عوارض خاصی ندارد.


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب