نارسائی اولیه تخمدان

114

منظور از نارسائی تخمدان این هست که تخمدان ها نمی توانند تخمک های بالغ و به تعداد کافی تولید کنند.روز 3 پریود این زنان
مقدار FSH بالا رفته و به روش درمان معمول تحریک تخمدان های تنبل با کلومیفن هم نمی توانند جواب دهند.این مشکل می تواند در سنین اولیه باروری زنان اتفاق بیفتد.قبل از سن 40 سال مشکلات قائدگی و حتی قطع قائدگی رخ می دهد.1در 1000 زن بین 15-29 سال و 1 در 100زن بین 30 تا 39 سال این مشکل وجود دارد.ژنتیک , مشکلات خود ایمنی ,عفونت و ضربات از علل پیشنهادی هستند.آنها ممکن است دچار گر گرفتگی , عرق شبانه ,و دیگر علائمی که در زنان یایسه وجود دارد بشوند.

یکی از مسائلی که در تشخیص مشکل این بیماران وجود دارد این هست که باید بین یایسگی زودرس و نارسائی زودرس تخمدان افتراق قائل شد چون دو مشکل جدا و با داستان های جداگانه هستند... اما در بعضی زمینه ها اشتراک دارند

خانم های دچار نارسائی تخمدان این علائم را دارند
- یا پریود نمی شوند یا اینکه پریود نامنظم دارند
- گر گرفتگی و عرق شبانه دارند
- مشکلات خواب وجود دارد
- تحریک پذیر هستند در روابط با اطرافیان
- خشکی واژن دارند
- احساس انرژی کم دارند
- میل جنسی کمی دارند
- مقاربت درد ناک دارند
- مشکلات مثانه دارند
- مشکلات بارور شدن دارند

میزان هورمونهای زنان دچار یائسگس زودرس با نارسائی تخمدان هم ممکنه تشابهاتی داشته باشد... گرچه معمولا سطح FSH
و استروژن در یایسه ها طبیعی اما در نارسائی زودرس تخمدان کم است
دانشمندان آمریکایی و چینی یک جهش ژنتیکی را کشف کردند که عامل بروز "نارسایی زودرس تخمدان" در بیشتر زنان متاثر از این آسیب است.
محققان کالج پزشکی بیلر در هاستون آمریکا و دانگاه شاندونگ در چین یک جهش ژنتیکی را در ژن FIGLA کشف کردند که سبب بروز "نارسایی زودرس تخمدان" در بیشتر موارد ابتلا به این آسیب است.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله American Journal of Human Genetics منتشر کرده اند در این خصوص اظهار داشتند: "ما امیدواریم از این اطلاعات در بررسی و شناسایی ژنهای دیگری که در بروز این مشکل دخالت دارند استفاده کنیم. با شناسایی نشانگرهای زیستی موجود در خون می توان به زنانی که در معرض خطر ناباروری زودهنگام قرار می گیرند کمک کرد."

در نارسایی زودرس تخمدان، تخمدان قبل از رسیدن زنان به 40 سالگی عملکردهای خود را از دست می دهد و علاوه بر ناباروری موجب بروز مشکلات استخوانی و قلبی نیز می شود.

به گفته این دانشمندان، یک درصد از زنان از این بیماری رنج می برند. بسیاری از مردم این بیماری را برابر با ناباروری می دانند اما زنانی که از این آسیب متاثر هستند در معرض خطر بیماریهای قلبی عروقی و پوکی استخوان قرار دارند. در کل تخمدان نقش مهمی در سلامت زنان ایفا می کند.

در این تحقیقات 100 زن چینی مبتلا به این بیماری مورد بررسی قرار گرفتند و سه جهش ژنتیکی ژن FIGLA در آنها شناسایی شد.

ژن FIGLA یکی از چهار فاکتور رونویسی است که تاکنون برای کنترل تمایز سلولهای تخم در توسعه زود هنگام کشف شده است.

ژنهای دیگر این کنترل به ترتیب NOBOX، GDF9 و BMP 15 نام دارند که جهشهای موجود در این ژنها نیز می تواند عامل بروز نارسایی زودرس تخمدان شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب