یافته‌های پژوهشی درمورد شدت بیماری ام‌اس در مردان و زنان

46

بررسی‌های محققان انجمن ام‌اس در امریکا (MSAA) نشان می‌دهد که اگرچه زنان دو برابر بیشتر از مردان به ام‌اس مبتلا می‌شوند، ولی شدت بیماری در هر دو گروه یکسان است. مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی تاثیرگذار بر مغز و نخاع در سیستم عصبی مرکزی است. این بیماری زنان را به طور نامتناسبی تحت تاثیر قرار می‌دهد. پزشکان دانشکده پزشکی هاروارد (HMS) گزارش می‌دهند که با وجود احتمال بیشتر ابتلای زنان به این بیماری، زنان علائم ام‌اس را با شدتی بیشتر از مردان تجربه نمی‌کنند.
نشانه‌ها در هر دو گروه مردان و زنان، بسته به محل و شدت آسیب عصبی ناشی از التهاب متفاوت است. در ام‌اس سلول‌های ایمنی بدن به سیستم عصبی مغزی، ستون فقرات و یا عصب بینایی حمله کند. به این دلیل، بیماران ام‌اس می‌توانند نشانه‌های مربوط به عضلات در قسمتهای مختلف بدن را تجربه کنند. اسپاسم‌های عضلانی شامل بی حسی، تعادل مشکلات و عدم هماهنگی، اختلال در حرکت بازوها و پاها، راه رفتن ناپایدار و اختلال در راه رفتن، ضعف یا لرزش در یک یا هر دو دست و پا است.
زنان مبتلا به ام‌اس ممکن است از دست دادن بینایی یا جزئی یا کامل را تجربه کنند. این مشکل اغلب در یک چشم رخ می‌دهد و درد نیز ممکن است وجود داشته باشد. به علاوه علائم مربوط به چشم از جمله دوبینی یا تاری دید، حرکات غیرارادی چشم و ناراحتی کلی چشم و مشکلات بینایی نیز در مبتلایان وجود دارد. همه این نشانه‌ها به علت ضایعات ام‌اس در بخشی از مغز که مسؤول کنترل و هماهنگی دید است، می‌باشد. هر دو اختلال عملکرد مثانه و علائم روده‌ای اغلب در مبتلایان به ام‌اس رخ می‌دهد. مشکلات مثانه با اختلال در مسیر سیستم عصبی در عضلات مثانه و همچنین در اسفنگتر مجرای ادراری کنترل ایجاد می‌شود. با توجه به تحقیقات پژوهشگران انجمن ام‌اس در امریکا، درصد زیادی از افراد مبتلا به ام‌اس هم زنان و هم مردان از بی نظمی روده در طول دوره بیماری رنج می‌برند. علائم مثانه و روده شامل اشکال در شروع ادرار کردن، اصرار مکرر و یا نیاز به ادرار کردن، عفونت مثانه، نشت ادرار یا مدفوع،‌ یبوست، اسهال و بی حسی یا درد است.
به گفته محققان، احساس بی حسی، درد و سوزن سوزن شدن در بسیاری از افراد مبتلا به ام‌اس، از جمله زنان رایج است. به همین دلیل اغلب در سراسر بدن و یا در اندام‌های خاص مشکلاتی را تجربه می‌کنند. بی حسی به صورت "سوزن و سوزن" و یا حس سوزش نشانه‌ای است که بیش از نیمی از افراد مبتلا به ام‌اس باید برای مقابله با نوعی از درد در طی بیماری خود داشته باشند. در حالی که برخی انواع درد به طور مستقیم به ام‌اس مربوط است، انواع دیگری از درد ممکن است به صورت جانبی ام‌اس را تحت تاثیر دهد. به عنوان مثال، عدم تعادل ناشی از مشکلات راه رفتن ممکن است به درد ناشی از فشار بر مفاصل منجر شود.
هم زنان و هم مردان مبتلا به ام‌اس ممکن است مشکل در صحبت کردن یا بلع را تجربه کنند. مشکلات گفتاری شایع عبارتند از نامفهوم و یا ضعیف بیان کردن و همچنین از دست دادن کنترل سرعت صحبت کردن. در برخی از افراد نیز تغییر در کیفیت گفتار آنان، مانند صدای خشن ایجاد می‌شود. ضایعات ام‌اس نیز می‌تواند با مشکلات بلع بروز کند. مشکلات جویدن و حرکت مواد غذایی به پشت دهان و همچنین توانایی بدن به حرکت غذا از طریق مری و به معده را تحت تاثیر قرار دهد.
حالات دیگر علائم مغزی و عصبی ممکن است به ضایعات ام‌اس در مناطق مغز منجر شود و این می‌تواند هر دو گروه از زنان و مردان را تحت تاثیر قرار دهد. برخی از افراد مبتلا به ام‌اس از یک دوره کاهش توجه، از دست رفتن حافظه یا قضاوت ضعیف اطلاع می‌دهند. همچنین معمول است این مشکلات به استدلال مشکل و یا حل مساله منجر شود. دیگر نشانه‌ها شامل افسردگی یا آسیب به ناحیه‌ کنترل احساسات در مغز و یا فشارهای ناشی از بیماری شامل سرگیجه، مشکلات تعادل یا سرگیجه (احساس چرخش) همراه با از دست دادن شنوایی است.
مردان و زنان هر دو می‌توانند اختلال عملکرد جنسی با ام‌اس را تجربه کنند. علاوه بر این، زنان ممکن است متوجه نرمی واژن و یا درد در حین مقاربت شوند. محققان انجمن ام‌اس در امریکا می‌گویند: خبر خوب برای زنان مبتلا به ام‌اس این است که بیماری هیچ تاثیری در باروری ندارد. در واقع، علائم ام‌اس در بسیاری از زنان در دوران بارداری تثبیت می‌شود و یا بهبود می‌یابد.
اگر چه زنان بیش از مردان در معرض خطر ابتلا به ام‌اس قرار دارند، ولی شدت علائم برابر با مردان است. اگر چه در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای ام‌اس وجود ندارد، اما بسیاری از بیماران مبتلا به ام‌اس هنوز هم می‌توانند یک زندگی با کیفیت داشته باشند. به گفته محققان همانطور که برای هر کسی که مبتلا به ام‌اس باشد یا نه، انتخاب شیوه‌های زندگی می‌تواند تفاوت در کیفیت زندگی را تعیین کند. رعایت یک رژیم غذایی مناسب، ورزش و اجتناب از سیگار کشیدن همراه با درمان طولانی مدت دارو برای ام‌اس می‌تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب