افتادگی رحم

99

رحم و واژن توسط لیگمنتها ( رباطها ) و عضلات در محل خود درون لگن نگه داشته می شوند . در صورتیکه این عضلات و رباطهای حمایت کننده ضعیف گردیده و یا در اثر کشیدگی شل شوند که غالباً در اثر زایمان اتفاق می افتد ، رحم و دیواره رحم ممکن است جابجا شده و پایین افتادگی پیدا کنند . پرولاپس ( افتادگي يا بيرون زدگي رحم) معمولاً پس از دوران یائسگی رخ می دهد و به این دلیل می باشد که سطوح هورمونی استروژن کاهش یافته و در نتیجه موجب ضعف لیگمنتها می شود .


 


 



در پرولاپس رحم ، رحم به سمت واژن حرکت نموده و وارد واژن می شود . مقدار حرکت و جابجا شدگی خفیف به درون واژن تا خروج رحم از ولو  (واژن )می باشد .پرولاپس رحم ممكن است با پرو لاپس مثانه يا سیستوسل (مثانه به احشاء مجاور دیوارۀ ضعیف جلوی واژن فشار می آورد ) و يا با پرولاپس مقعد يا رکتوسل (رکتوم به دیواره ضعیف پشتی واژن فشار و کشش وارد آورده و به آن سمت تحدب می یابد ) همراه باشد


علائم افتادگي رحم



  • احساس پری در واژن

  • یک توده جلو آمده درون واژن یا حتی بیرون واژن  

  • احساس سنگینی یا درد خفیف در قسمت تحتانی پشت

  • اشکال در دفع مدفوعو ادرار

  • ناراحتي مبهم در لگن

  • درد حين مقاربت جنسي

  • كمر دردي كه با بلند شدن بدتر مي شود

  • بي اختياري استرسي( نشت ادرار در هنگام خنديدن،عطسه يا سرفه)

 


احتمال وجود پرو لاپس با عوامل زير افزايش مي يابد


این عوامل شامل حالتهایی است که موجب فشار خارجی بر عضلات و رباطها می شوند ،.مانند:


چاقي‌ - زايمانهاي مكرر-افزايش سن - بيماري‌هايي‌ كه‌ باعث‌ افزايش‌ فشار داخل‌ شكم‌ مي‌شوند مثل‌ تومورها، سرفه مزمن و زور زدن زياد يا يبوست مزمن- تناسب فيزيكي نامناسب- شغل هاي مستلزم بلند كردن اجسام سنگين


پيشگيري‌


وزن‌ مناسبي‌ را حفظ‌ كنيد.
در طول‌ بارداري‌ و پس‌ از زايمان‌، تمرينات‌ ورزشي‌ انجام‌ دهيد.
از يك‌ رژيم‌ غذايي‌ طبيعي‌ و كاملاً متعادل‌ استفاده‌ كنيد.
براي‌ حفظ‌ قدرت‌ عضلاني‌ مناسب‌، در يك‌ برنامه‌ ورزشي‌ منظم‌ شركت‌ جوييد.
از يبوست‌ دوري‌ كنيد


عوارض


- زخم‌ شدن‌ گردن‌ رحم‌


- افزايش‌ خطر عفونت‌ يا آسيب‌ به‌ اعضاي‌ لگن‌


- انسداد مجراي‌ ادرار


- بي اختياري ادراز


- عفونت مثانه به دليل عدم تخليه كامل مثانه


اقدامات درمانی


پزشک به هنگام معاینه لگنی و استفاده از اسپکلوم قادر به تشخیص پرولاپس رحم و واژن می باشد . پزشک از فرد مبتلا می خواهد که سرفه کند یا زور بزند و در این موقع پرولاپس بیرون زده و تشخیص داده می شود . نمونۀ ادرار جهت بررسی عفونت ادراری نیز گرفته می شود . تمرینات و ورزشهایی که موجب سفت شدن عضلات و رباطهای کف لگن می شوند به درمان پرولاپس ضعیف کمک می نمایند . انجام تمرینات جهت تقویت عضلات لگن قبل و بعد از زایمان به جلوگیری از پرولاپس کمک می نماید .


در فردی که یائسه شده است و پرولاپس خفیف دارد، پزشک ممکن است استروژن تجویز نماید که ممکن است به شکل خوراکی تجویز شود و هم به صورت کرم جهت استعمال در دیوارۀ واژن تجویز می شود . استروژن به استحکام بافت حفاظتی لگن کمک می نماید . گاهی یک وسیله پلاستیکی به نام حلقه رحم بند ( شیاف واژن ) ( Ring pessary ) در داخل واژن استفاده می شود که این وسیله کمک به نگهداری رحم در جای خود می نماید . تکنیکهای جراحی نیز ممکن است استفاده شود . برای مثال اگر پرولاپس رحم شدید باشد و فرد تمایل به داشتن فرزند در آینده نداشته باشد ، پزشک ممکن است عمل هیسترکتومی را برای برداشتن کامل رحم توصیه نماید .


 


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب