بي اختياري ادراري در زنان

21

بي اختياري ادراري در زنان



بي اختياري ادراري در زنان



آيا مي دانيد بي اختياري ادراري در زنان مسئله اي است كه ميليون ها زن در جهان به آن مبتلا هستند و اكثريت اين بيماران به علت شرم و حيا اين مشكل خود را با كسي مطرح نمي نمايند؟


آيا مي دانيد بسياري از بي اختياري هاي ادراري خفيف يا شديد با درمان سرپايي نيز قابل درمان هستند؟


علل بي اختياري ادراري :


اغلب ضعف عضلات كف لگن به علت حاملگي متعدد،زايمان هاي دشوار و يا يائسگي مي باشد.


علت هاي ديگر چون عفونت هاي ادراري و واژينال و يا يبوست به طور موقت و گذرا نيز سبب بي اختياري ادراري مي شود.


انواع بي اختياري: نوع اول بي اختياري ادراري همراه با فوريت است كه بيمار به محض احساس ادرار دچار ريزش ادرار مي شود و قادر به كنترل ادرار تا رسيدن به دستشويي نمي باشد. اين نوع بي اختياري در كودكان و دختر بچه ها نيز شايع است.


نوع دوم بي اختياري ادراري: بي اختياري كامل ادرار در تمام ساعات شبانه روز در خواب و بيداري است كه فرد اصلا احساس دفع ادرار ندارد و مدام بي اختياري دارد.


نوع سوم بي اختياري ادراري :بي اختياري استرسيStress Urinary Incontinencyاست كه شايع ترين بي اختياري ادراري كه بيمار با سرفه،عطسه،خنديدن،دويدن،ورزش كردن و وزنه سنگين بلند كردن دچار بي اختياري و نشت ادراري مي شود كه اغلب اين افراد كساني هستند كه پس از حاملگي و يا زايمان و يا يائسگي دچار اين نوع بي اختياري ادراري مي شوند.


در دوران يائسگي به علت فقدان هورمون استروژن اين وضعيت بسيار شايع است و روزانه تعداد زيادي از خانم هاي يائسه با اين نوع بي اختياري ادراري به مطلب مراجعه مي كنند. تشخيص دقيق نوع بي اختياري ادراري مهم ترين مسئله در درمان موفق است.اگر شما به پزشك ارولوژيست مراجعه كرده و علائم تان را كاملا به پزشك توضيح دهيد،او مي تواند با تست هاي مختلف از جمله نوار ادراري و نوار مثانه نوع بي اختياري ادراري شما و درمان آن را مشخص كند و علت ايجاد آن را نيز به شما توضيح دهد. درمان مختلفي از قبيل درمان دارويي،درمان هاي فيزيوتراپي(تمرين عضلات كف لگن (تمرینات کگل یا کیگل) كه عضلات ضعيف را قوي مي سازد که برای این میتوانید از   دستگاه کیگل   که دارای تاییدیه وزارت بهداشت میباشد استفاده کرده و عضلات کف را تقویت سازید) و ديگر درمان هاي سراپاي و درمان هاي جراحي (توصیه نمیشود) در موارد شديد بي اختياري شما را درمان مي كند.


يك زندگي سالم با تغذيه مناسب و فعاليت ورزشي كافي از دوران نوجواني براي دختران و ورزش هاي مناسب در دوران پس از ازدواج و حاملگي مي تواند پيشگيري كننده بي اختياري ادراري در سنين بالا باشد.رژيم سرشار از ويتامين Cسبب تقويت عضلات كف لگن و جلوگيري از بروز بي اختياري ادراري مي شود.                                                                                                                                   


چطور بی‌اختیاری ادراری را کنترل کنیم؟  این‌ها روش‌های بالقوه برای کنترل کردن بی‌اختیاری اداری هستند:



  •  انجام ورزش‌هایی که عضلات کف لگن را تقویت می‌کنند.


  •  رفتن به دستشویی به طور منظم در زمان‌های معین که می‌تواند به توانایی نگهداری ادرار در مثانه کمک کند.


  •  کاهش دادن وزن و ترک کردن سیگار.


  • اجتناب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار.


  • مصرف داروهای طراحی‌شده به پیشگیری از بی‌اختیاری ادراری.


  •  به کار بردن تحریک الکتریکی بر روی اعصاب موثر بر کنترل مثانه.


  •  تمرین تکنیک‌های بیوفیدبک (پسخوراند زیستی).


  • جراحی کردن، اگر سایر روش‌ها موفقیت‌آمیز نباشد

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب