واژینوز باکتریال ( التهاب باکتریایی واژن )

71

واژینوز باکتریال ( التهاب باکتریایی واژن )






واژینوز باکتریال حالتی است که در آن بالانس طبیعی باکتریها در واژن به هم می خورد و با تکثیر باکتریهای مشخص جایگزین می شود. این حالت گاهی اوقات با ترشح غیر طبیعی، بوی بد، خارش، درد و سوزش همراه می شود.


 


شیوع واژینوز باکتریال چقدر است؟


واژینوز باکتریال شایعترین عفونت واژن در خانمهای سنین باروری است.


 


چگونه افراد به واژینوز باکتریال مبتلا می شوند؟



اگرچه بعضی شرایط احتمال ابتلا به واژینوز باکتریال را زیاد می کند که عبارتند از:


1- دوش واژینال


2- استفاده از یک وسیله داخل رحمی مانند IUD برای جلوگیری از بارداری


هنوز مشخص نشده است که فعالیت جنسی چه نقشی در بروز واژینوز باکتریال دارد. استفاده از توالت فرنگی مشترک، استخر یا تماس با وسایل منجر به انتقال این بیماری نمی شود. زنانی که سابقه تماس جنسی ندارند، به ندرت مبتلا می شوند.


علائم و نشانه های واژینوز باکتریال چیست؟


زنان مبتلا به این بیماری، ترشح غیرطبیعی واژن همراه با یک بوی نامطبوع دارند. بعضی از زنان بوی ماهی را به ویژه بعد از نزدیکی گزارش می کنند. اگر ترشح وجود داشته باشد، سفید یا خاکستری رنگ است. این بیماران ممکن است سوزش حین ادرار کردن یا خارش داشته باشند. بعضی زنان مبتلا هیچ علامتی را گزارش نمی کنند.


عوارض واژینوز باکتریال چیست؟


در اغلب موارد، واژینوز باکتریال هیچ عارضه یی ایجاد نمی کند، اما یکسری خطرات را افزایش می دهد:


1-    ابتلا به واژینوز باکتریال در یک خانم، استعداد ابتلا به عفونت HIV را افزایش می دهد البته به این شرط که فرد با ویروس HIV مواجه شود. ( ویروس HIV ویروس مولد بیماری AIDS است ).


2-    ابتلا به واژینوز باکتریال احتمال انتقال HIV را از یک خانم مبتلا به عفونت HIV به همسرش زیاد می کند.


3-    ابتلا به این بیماری با افزایش احتمال ایجاد بیماری التهابی لگنی متعاقب عمل جراحی از قبیل برداشتن رحم یا سقط همراه است.


4-    ابتلا به واژینوز باکتریال در حاملگی می تواند یکسری عوارض حاملگی را افزایش دهد.


5-    ابتلا به این عفونت، استعداد ابتلای شخص مبتلا را به سایر عفونتهای منتقله از راه جنسی مثل کلامیدیا و سوزاک افزایش می دهد.


واژینوز باکتریال بر خانم حامله و نوزادش چه تاثیری دارد؟


احتمال زایمان جنین نارس یا با وزن کم حین تولد در خانم حامله ی مبتلا به واژینوز باکتریال افزایش می یابد.


باکتری مولد واژینوز باکتریال گاهی رحم و لوله های رحمی را درگیر می کند. این نوع عفونت، بیماری التهابی لگنی نام دارد. بیماری التهابی می تواند منجر به نازایی شود یا در اثر آسیب رساندن به لوله های رحمی شانس حاملگی خارج رحمی را افزایش دهد. حاملگی خارج رحمی یک وضعیت تهدید کننده حیات است که در آن جنین، خارج از رحم بویژه در لوله های رحمی جایگزین می شود و با خطر پارگی لوله رحمی همراه است.


چگونه واژینوز باکتریال تشخیص داده می شود؟


پزشک با معاینه بالینی واژن و تهیه نمونه از ترشحات واژن و سپس مشاهده باکتریهای داخل ترشحات در آزمایشگاه به تشخیص می رسد.


 



علت واژینوز باکتریال کاملاً شناخته شده نیست. در این بیماری یک عدم تعادل در باکتریهای نرمال موجود در واژن به وجود می آید. واژن به طور نرمال عموماً حاوی باکتریهای خوب است و کمتر دارای باکتریهای مضر است. واژینوز باکتریال زمانی به وجود می آید که باکتریهای مضر افزایش یابند. هر خانمی می تواند به این بیماری مبتلا شود.



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب