آزمایشهای روتین دوران بارداری

116



۱-Complete Blood Cunt) CBC) شامل بررسی Hb و Hct وبررسی کامل کرویات (گلبولهای )سرخ و سفید خون می باشد با این آزمایش مشکلات مربوط به کم خونی مادر و همینطور مشکلات انتانی (عفونی) مادر بررسی میشود و در نتیجه سبب پیشگیری از تولد نوزاد کم وزن و کم هوش و سقط و تولد زودرس ناشی از مشکلات انتانی (عفونی) می شود.


۲‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌-BG & Rhجهت پیشگیری از ناسازگاری خونی مادر و جنین که سبب مرگ داخل رحمی و سقط می شود (خصوصا در حاملگیهای دوم به بعد) 


۳-FBS جهت پیشگیری از دیابت زمان حاملگی که سبب تشکیل جنین ماکروزوم و کومای دیابتیک مادر و مرگ داخل رحمی جنین می شود . در صورتیکه FBS نرمال بود ولی پزشک نسبت به دیابت مادر مشکوک بود میتواند درخواست آزمایش GCT و یا درخواست GTTبدهد.


۴-BT & CT جهت بررسی مشکلات انعقاد خون مادر


۵-BUN & creatinine جهت پیشگیری از نارسایی گرده (کلیه) که میتواند سبب سقط و یا زایمان زودرس شود .


۶-Urine Analysis)  U/A) آزمایش کامل ادرار که بررسی فاکتور های مختلف ادراری می باشد که خصوصا فاکتور های پروتئین WBC-RBC  و باکتری از همه مهمتر است . این آزمایش جهت پیشگیری از پره اکلامپسی _ UTI_ خونریزی رحمی و سقط جنین می باشد .


۷ - Urine culture جهت تشخیص UTI و UTI بدون علامت دوران بارداری و درمان آن و پیشگیری از سقط جنین ناشی از  UTI .


۸- VDRL/RPR جهت پیشگیری از سیفیلیس مادرزادی .


۹- Pap  smear  جهت پیشگیری از سرطان رحم و عوارض ناشی از آن در صورتی که این آزمایش تا یک سال قبل از مراجعه انجام شده باشد نیازی به تکرار آن نیست .


۱۰-Rubella IgG/IgM جهت پیشگیری از سقط جنین و تولد نوزاد ناقص الخلقه و عوارض ناشی از تولد نوزاد به ظاهر سالم ولی آلوده.


۱۱-HBsAg جهت تشخیص هپاتیت B مادر و پیشگیری از ابتلای نوزاد


۱۲-HCVجهت تشخیص هپاتیت C مادر و پیشگیری از آلودگی نوزاد


۱۳-HIV جهت تشخیص ایدز مادر و پیشگیری از آلودگی نوزاد


۱۴-PPD جهت تشخیص توبرکلوز مادر و پیشگیری از آلودگی نوزاد


۱۵-Alfa feto protein در مادران بالای ۳۵ سال جهت تشخیص سندرم داون


۱۶-آزمایشهای مربوط به بیماریهای جنسی نظیر گونوره آ 


۱۷- آزمایشهای بررسی کروموزومی مایع آمنیوتیک در زنان بالای ۳۵ سال


امروزه در  کشورهای پیشرفته صنعتی  تمامی آزمایشهای فوق برای مادران باردار انجام می شود ولی در سایر کشورها بسته به شرایط و امکانات پزشکی ـ لابراتواری ـ فرهنگی و اقتصادی ممکن است که برخی از آزمایشهای فوق انجام نشود .


آنچه مسلم است هر مادر بایستی حداقل ۳ مرتبه تحت انجام آزمایبشات روتین قرار گیرد (یک مرتبه در سه ماهه اول یک مرتبه در سه ماهه دوم و یک مرتبه در سه ماهه سوم) در اولین مراجعه مادر به پزشک (در هر زمان از حاملگی) تحت انجام اکثریت آزمایشهای مورد قبول آن منطقه از جهان قرار می گیرد و در مراجعات بعدی و در صورت عدم هر گونه مشکل تنها CBC - U/A - FBS کفایت میکند.


حتی در بدترین شرایط از نظر امکانات لابراتواری و اقتصادی انجام ۴ آزمایش Hb - U/A - BG & Rh - FBS کاملا ضروری می باشد



رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب