کاربرد مارکر قلبیTroponin -I

32

مارکر قلبی تروپونین ۶-۴ ساعت پس از علائم اولیه انفارکتوس قلبی حاد درخون آزادشده(تقریبا همزمان باCK-MB ) پس از ۲۴ ساعت به پیک می رسد ودریک دوره طولانی (۳ الی ۷ روزه )کاهش تدریجی یافته و حذف می گردد دربین مارکرهای قلبی تروپونین بیشترین پایداری را در خون دارد (3 الی ۷ روز) درحالی که مارکر میوگلوبین پس از ۲۴ ساعت و مارکر CK-MB پس از ۳۶ ساعت درخون حذف می گردد.

کاربرد مارکر قلبیTroponin -I :

نمونه گیری و آزمایش تروپونین بایست در سه مرحله زمانی به فاصله ۴ الی ۶ ساعت همراه با دو مارکر میوگلوبین و کراتین کیناز قلبی انجام پذیرد تا تکلیف نهائی بیمار جهت بستری شدن قطعی گردد. بهترین مارکر تشخیصی در آسیب های مینور و جزئی قلب خصوصا آنژین های ناپایدار تروپونین می باشد.

مانیتورینگ درمان انفارکتوس میوکارد : اندازه گیری سرمی تروپونین در ارزیابی کیفیت درمان ترومبولیتیک و تخمین وسعت نکروز حاصل از AMI مناسب می باشد.

تفسیر نتایج تروپونین :

مقادیر بالای 0.1 تروپونین در بیمار دارای علائم بالینی نبایست رها گردد و هر ۴ ساعت نمونه مجدد گرفته شود.

نتایج بالای ۰/۸ میکروگرم در لیتر تشخیص انفارکتوس میوکارد را قطعی می نماید خصوصا اگر نتایج در فواصل ۴ ساعت یکبار با افزایش تدریجی رخ داده باشدو از پایین به بالا رسیده باشد.

مقادی بین ۰/۱ تا ۰/۸ (حد مرزی )می تواند مبین آنژین صدری یا آسیب های نکروتیک مینور قلب باشد و حالت سوم مراحل حد واسط انفارکتوس قلبی حاد است که پس از ۴ ساعت به حد بالای ۰/۸ خواهد رسید.

تروپونین نرمال همراه با نوار قلب نرمال اگر با یک درد قلبی مداوم (بیش از ۶ ساعت ) همراه باشد بهتر است نمونه دوم و سوم تروپونین با فواصل ۴ ساعت یکبار گرفته شود وبیمار به طور کامل تحت نظر بوده و رها نگردد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب