ساخت اسپری گیاهی درمان آفت دهانی بیماران سرطانی و ویروسی توسط محققان کشور

113

محققان یک شرکت داروسازی کشور موفق به ساخت اسپری گیاهی برای درمان آفت و ضایعات سخت دهانی بیماران پیوند اعضا، بیماری‌های ویروسی همچون هپاتیت، اچ آی وی و همچنین بیماران سرطانی‎ تحت شیمی درمانی شدند.


آفت نوعی از زخم‌های دهان محسوب می‌شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد و در فعالیت‌های روزمره بیمار تداخل ایجاد کند.

مکانیسم دقیق ایجاد آفت هنوز به درستی روشن نیست ولی به نظر می‌رسد واکنش‌های ایمنی بدن بیمار در ایجاد آن دخیل باشد. زخم‌های آفتی وقتی ایجاد می‌شوند که به دلایل نامشخص سیستم ایمنی بیمار وجود یک مولکول ناشناخته را اعلام می‌کند. حضور این مولکول‌ها باعث حمله لنفوسیت‌ها خواهد شد که نتیجه این فرآیند پیدایش زخم‌های آفتی خواهد بود.

دکترحسین جهانگیر، مجری طرح درگفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه برای ساخت این اسپری سه سال کار تحقیقاتی صورت گرفته و ترکیبات آن کاملا ارگانیک و گیاهی است، تصریح کرد: از هیچ گونه ترکیب شیمیایی برای تولید این دارو استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه اسپری دهان ویژه بیمارانی است که سیستم ایمنی بدنشان به دلایل بیماری‌هایی همچون اچ آوی و هپاتیت ضعیف و دهانشان آفت می‌زند، گفت: همچنین این اسپری برای درمان برخی بیماران پیوند اعضا و سرطانی‎هایی که اقدام به شیمی درمانی می‎کنند و دچار آفت‌ها و ضایعات سخت دهانی می‌شوند،‌ نیز موثر است.

جهانگیر در ادامه گفت:‌ پروژه تحقیقاتی این اسپری دربیمارستان شریعتی بر روی بیماران سرطانی انجام گرفته است و نحوه استفاده این دارو به نحوی است که بیماران باید هر چهار ساعت یکبار از این دارو استفاده کنند و استفاده از این اسپری برای بیماران معمولی نیز مجاز است.

وی با بیان اینکه تمام گواهی نامه‌های لازم برای این دارو از انستیتو پاستور اخذ شده است،‌ ادامه داد: این اسپری به عنوان یک اختراع در کشور ثبت شده و درحال حاضر منتظر ثبت جهانی آن نیز هستیم.

به گفته جهانگیر این اسپری برای اولین بار در ایران ساخته شده است و مشابه خارجی نیز ندارد.

مدیرعامل شرکت داروسازی و تولید محصولات بهداشتی دکترجهانگیر در پایان خاطرنشان کرد: این اسپری درکارخانه داروسازی و تولید محصولات بهداشتی دکترجهانگیر درحال ساخت است و با پیگیری‎های انجام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک علم و فناوری لرستان در حال ثبت جهانی آن هستیم و در صورت ثبت جهانی به زودی تولید انبوه این محصول انجام خواهد شد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب