آیا کفش پاشنه بلند سلامت خانم ها را تهدید می کند؟

53

تغيير وضعيت بدن در هنگام راه رفتن با كفش‌هايي كه پاشنه بلندي دارند سبب اعمال فشار زيادي بر روي زانوها مي‌شود كه اين موضوع مي‌تواند عامل مهمي در افزايش آمار مبتلايان به بيماري‌هاي ناشي از التهاب مفاصل استخواني در ميان خانم‌ها باشد. براساس نتايج به دست آمده از مطالعات انجام شده در اين زمينه با پوشيدن كفش‌هاي پاشنه‌ با فشار وارد شده بر مفصل زانو تا 26 درصد افزايش خواهد يافت. با پوشيدن كفش‌هاي پاشنه‌دار مركز جرم بدن به سمت جلو جابه‌جا شده و در نتيجه مفصل ران و ستوان فقرات در يك امتداد قرار نمي‌گيرند. اگر چه پوشيدن كفش‌هاي پاشنه‌دار سبب مي‌شوند كه فرد قد بلندتر به نظر برسد اما بايد توجه داشته باشيد كه هر چه پاشنه كفش شما بلندتر باشد فشار اعمال شده بر روي پاها نيز به همان نسبت افزايش خواهد يافت. جالب است بدانيد كه براساس زاويه پاشنه كفشي كه مي‌پوشيد ميزان انقباض و كشيدگي ماهيچه ساق پا نيز در مقايسه با شرايط معمولي متفاوت خواهد بود.
معمولا با پوشيدن كفش‌هاي پاشنه‌دار ماهيچه ساق پا كوتاه‌تر شده و تحت فشار بيشتري قرار مي‌گيرد. پوشيدن كفش‌هايي كه پاشنه‌هاي نسبتا بلند دارند و يا اين كه سرپنجه آنها به گونه‌اي است كه انگشتان پاها به هم فشرده مي‌‌شوند سبب مي‌شود كه ضخامت بافت مجاور عصب‌ها در بين انگشتان سوم و چهارم افزايش پيدا كرده و در نتيجه برآمدگي، يا ورم عصبي ايجاد شده انگشتان پاها دردناك و يا بي‌حس مي‌شوند. با پوشيدن كفش‌هاي پاشنه‌دار قسمت جلوي پا در مقايسه با پاشنه پا در ارتقاع كمتري قرار مي‌گيرد كه اين تغيير وضعيت منجر به كشيده شدن زردپي آشيل خواهد شد. زردپي آشيل استخوان پاشنه‌ پا را به ماهيچه ساق پا مرتبط مي‌سازد. هر چه پاشنه كفشي كه فرد مي‌پوشد بلندتر باشد، زردپي آشيل كوتاهتر شده و در نتيجه فرد درد بيشتري را در پاشنه پاي خود احساس خواهد كرد.
بد شكلي انگشتان پاها نيز از ديگر عوارض نامطلوبي است كه پوشيدن كفش‌هاي پاشنه داري كه انتهاي جلويي آنها باريك است به همراه خواهند داشت. در اثر پوشيدن مداوم اين نوع كفش‌ها در ابتداي مفصل انگشت بزرگ يك زايده استخواني شكل مي‌گيرد كه موجب تغيير زاويه انگشت بزرگ پا به طرف ديگر انگشتان پا و دردناك شدن آن خواهد شد. در چنين وضعيتي انگشتان كوچك‌تر از قسمت مفصل مياني خميده شده و به اين ترتيب حتي هنگامي كه فرد كفش نپوشيده است نيز ماهيچه‌هاي انگشتان دوم، سوم و چهارم نمي‌توانند در وضعيت طبيعي خود قرار گيرند و موجب بد شكلي دايمي انگشتان پاها مي‌شوند. با توجه به اين كه كفش‌هاي پاشنه بلند فرد را از حالت تعادل طبيعي خارج مي‌سازند بنابر اين مي‌توان گفت كه در چنين شرايطي فرد بيش از پيش در معرض خطر به زمين افتادن قرار مي‌گيرد و احتمال رگ به رگ شدن و يا حتي شكستن قوزك پاي او نيز به مراتب افزايش خواهد يافت.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب