چرا زنان از زايمان طبيعی می‌ترسند؟!

75

سزارين يا زايمان طبيعي؟ 


چرا زنان از زايمان طبيعی می‌ترسند؟! برخی خانم‌ها فکر می‌کنند فشار ناشی از زايمان طبيعی و عبور جنين از کانال زايمان ممکن است به او آسيب برساند. سلامت نيوز: ترس از درد زايمان از مهم‌ترين علت‌های امتناع زنان از زايمان طبيعی در کشور ماست. علاوه بر آن باورهای نادرست درباره روند زايمان نيز باعث تمايل آنها به سزارين شده است اما زايمان طبيعی برخلاف تصور اين خانم‌ها، سخت‌تر از عمل سزارين نيست... شايد اگر مادران باردار بدانند خطرهای سزارين برای جنين ۳ برابر زايمان طبيعی است، باعث شود زايمان طبيعی را ترجيح دهند. در اينجا به برخی ترس‌ها و باورهای اشتباه برخی خانم‌ها در مورد زايمان طبيعی می‌پردازيم.


ترس اول: درد به هر حال زايمان روندی دردناک است و نمی‌توان منکر اين موضوع شد. البته ابتدا فاصله دردها زياد است و مادر به اندازه کافی فرصت استراحت بين آنها را پيدا می‌کند. از زمانی که فاصله بروز دردها کمتر می‌شود تا زمان تولد نوزاد، چند ساعت بيشتر طول نمی‌کشد و درد زايمان هم غيرقابل تحمل نيست. توصيه پزشک: اگر مادر در مورد زايمان و روند آن اطلاعات کافی داشته باشد، تحمل درد برايش بسيار راحت‌تر خواهد شد. يکی از کارهايی که بيشتر خانم‌ها هنگام فارغ شدن انجام می‌دهند، فريادزدن است درحالی که اين کار فقط باعث تلف شدن انرژی‌شان می‌شود. بهترين کار، تنفس عميق و زورزدن با آغاز دردهای زايمان است. حتی امروزه خانم‌ها می‌توانند با مشاوره با پزشکشان زايمان طبيعی بدون درد را انتخاب کنند. کاملا واضح است که زايمان طبيعی با درد همراه است پس نبايد اين موضوع را کتمان کرد. نکته مهم اينجاست که مادر بداند اين درد لحظه‌ای است و با تولد فرزندش هيچ نشانه‌ای از آن باقی نخواهد ماند.


ترس دوم: مسؤوليت خيلی از خانم‌ها می‌گويند قدرت کافی ندارم، ضعيف هستم و فکر نمی‌کنم بتوانم زايمان طبيعی راحتی داشته باشم به همين دليل ترجيح می‌دهم سزارين کنم. توصيه پزشک: اين ترس کاملا طبيعی است و در بيشتر زنان ديده می‌شود ولی با تولد فرزند، اعتمادبه‌نفس مادر بالا می‌رود و اين مشکل را فراموش خواهد کرد. پای صحبت‌ها و درددل‌های مادر يا اطرافيانی که زايمان طبيعی داشته‌اند، بنشينيد و در مورد سختی اين کار از آنها سوال کنيد. بعد سری به خانم‌هايی بزنيد که به تازگی سزارين کرده‌اند و ببينيد کدام‌يک از زايمان خود راضی‌ترند.


ترس سوم: اگر نتوانم... اگر نتوانم به اندازه کافی تلاش کنم، اگر فرزندم نچرخد، اگر مشکل لگنی داشته باشم و... توصيه پزشک: دليل اينکه خيلی از خانم‌ها به انجام سزارين تمايل دارند، اين است که فکر می‌کنند زايمان طبيعی خطرناک است. متخصص زنان حين زايمان وضعيت جنين را لحظه‌به‌لحظه کاملا بررسی می‌کند و در صورتی که کوچک‌ترين مشکلی مشاهده کند، برای نجات جان مادر و جنين عمل سزارين را پيشنهاد می‌دهد. دليل سختی زايمان طبيعی به‌خصوص در دوران ما، ورزش نکردن کافی خانم‌ها و ضعيف بودن عضلاتشان است. اين ترس به‌خصوص برای کسانی که تا به حال زايمان نداشته‌اند، طبيعی است اما در خانم‌هايی که برای دومين بار زايمان می‌کنند، اين ترس فقط زمانی به وجود می‌آيد که زايمان اولشان زايمان سختی بوده باشد. بايد به متخصص زنان اطمينان کافی داشت و پذيرفت اگر عدم پيشرفت روند زايمان دليل پاتولوژيک داشته باشد، پزشک تصميم درستی خواهد گرفت.


ترس چهارم: آسيب برخی خانم‌ها فکر می‌کنند فشار ناشی از زايمان طبيعی و عبور جنين از کانال زايمان ممکن است به او آسيب برساند. توصيه پزشک: زايمان روندی کاملا طبيعی است و عبور از کانال زايمان به هيچ‌وجه برای جنين خطرناک نيست. هنگام زايمان ماما وضعيت جنين را مدام بررسی می‌کند و با مشاهده هرگونه احتمال خطر موضوع را به متخصص زنان اطلاع می‌دهد تا اقدام‌های لازم انجام شود. مادر بايد مطمئن باشد که زايمان طبيعی برای جنين بسيار سالم‌تر و کم‌خطرتر از سزارين است. قبل از زايمان می‌توان به کمک سونوگرافی از سلامت جنين مطمئن شد اما نکته مهم اين است که خانم باردار به پزشک اطمينان کامل داشته باشد و در جريان زايمان خود را به او بسپارد. اگر خانمی به شدت از مرگ جنين يا مرگ خود حين زايمان هراس دارد، بايد با يک روان‌شناس يا روان‌پزشک مشاوره کند و علت ترس خود را بيابد و آن را از بين ببرد.


ترس پنجم: زايمان زودرس بعضی خانم‌ها از دردهای کاذب زايمان می‌ترسند و گمان می‌کنند ممکن است زمان زايمان زودتر از موعد فرارسد و کسی نباشد که به آنها کمک کند. توصيه پزشک: اگر خانم‌ در مورد دردهای زايمانی اطلاعات کافی داشته باشد، می‌تواند آن را از دردهای کاذب تشخيص دهد. احتمال زايمان زودرس جز در موارد خاص بسيار پايين است ولی آمار نشان می‌دهد دوسوم زنان قبل از زمان موعد زايمان به بيمارستان مراجعه می‌کنند تا بستری شوند. روند زايمان طولانی است و با آغاز دردها فورا اتفاق نمی‌افتد. خونسردی خود را حفظ کنيد و با آغاز درد با اورژانس تماس بگيريد تا شما را به بيمارستان برساند

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب