قرص ضد بارداری مارولون

95

قرص ضدبارداری مارولون

تهیه و تنظیم :دکتر فاطمه بقایی


مارولون داروی ضد بارداری جدیدی است که چندی پیش­ توسط شرکت ابوریحان و تحت لیسانس شرکت اورگانون هلند تولید و وارد بازار دارویی ایران شده است. در سال 1981 با به بازار آمدن مارولون جهش بزرگی در داروهای ضدبارداری هورمونی پدید آمد. مارولون اولین ضد بارداری خوراکی با پروژسترون بسیار انتخابی به نام دزوژسترل توسط شرکت اورگانون هلند تولید و در مدتی کوتاه اثرات عالی خود را به عنوان جلوگیری از بارداری به همراه اثرات جانبی بسیار کم و حتی اثرات مفید روی متابولیسم چربی­­ها و اختلالات پوستی ناشی از هورمون مردانه (جوشهای صورت و پرمویی) به اثبات رساند. در حال حاضر مارولون برای بیش از چهار میلیون زن در سطح جهان استفاده می­شود.

مزیتهای استفاده از مارولون:

1) مارولون علاوه بر به وجود آوردن یک قاعدگی منظم (بدون لکه بینی)، مدت زمان و مقدار خونریزی را در زنان کاهش می­دهد و در نتیجه در کاهش و کنترل کم­خونی بسیار موثر است.

2) مارولون عوارض شایع ضدبارداری­های ترکیبی خوراکی (شامل سردرد، تهوع و حساسیت سینه) را نسبت به ضدبارداریهای قدیمی­تر کاهش می­دهد. مطالعات بالینی ثابت کرده­اند که پس از گذشت 2 سال از شروع مصرف مارولون احتمال رخداد تهوع به 25% و حساسیت سینه­ها به 10% اولیه (سطح عارضه در اولین دوره مصرف) می­رسد.

3) مارولون علایم سندرم قبل از قاعدگی را بهبود می­بخشد. این سندرم شامل حساسیت سینه­ها، نفخ شکم، سردرد، تغییرات رفتاری و دیگر علایم می­باشد. مطالعات بالینی ثابت کرده است که مارولون نسبت به دیگر ضدبارداریهای قدیمی­تر، بهبود موثرتری را در این علایم نشان می­دهد.

4) مارولون برخلاف ضدبارداریهای خوراکی قدیمی هیچ اثری روی فشار خون ندارد و نیز دارای حداقل اثر روی متابولیسم کربوهیدارت­ها و فاقد اثری روی فشار خون ندارد و نیز دارای حداقل اثر روی متابولیسم کربوهیدراتها و فاقد اثر روی انسولین و گلوکزپلاسما می­باشد. علاوه بر این، مصرف مارولون در دراز مدت نسبت چربی مفید به چربی مضر را در خون افزایش می­دهد.

5) مارولون به دلیل دارا بودن پروژسترون نسل سوم و بسیار انتخابی دزوژسترول ایجاد جوش صورت، پوست چرب و پرمویی نمی­کند و در بهبود، کنترل و درمان موارد مذکور موثر است.

6) مارولون برخلاف داروهای دیگر ضدبارداری هیچ اثری روی وزن مصرف­کنندگان ندارد. مطالعات انجام گرفته در مورد تغییرات وزنی نشان می­دهد 82% از مصرف­کنندگان مارولون پس از 6 دوره هیچ تغییر وزنی قابل توجهی را نشان نداده­اند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب