روشی برای کاهش پوسیدگی دندان

69

محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد در تحقیقات جدید خود دریافته اند، مالیدن خمیر دندان به سطح لثه ها می تواند از دندان ها در برابر پوسیدگی محافظت کند.


به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، استفاده از نخ دندان و دوبار مسواک زدن توصیه اصلی دندانپزشکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

اما محققان سوئدی به روشی برای کاهش خطر پوسیدگی دندان دست یافته اند. دکتر «آنا نورد استورم» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه گوتنبرگ تأکید می کند: مالیدن مقداری خمیر دندان به سطح لثه و دندان ها میزان سطح حفاظت فلوراید را تا ۴۰۰ درصد افزایش می دهد.

در جریان این تحقیق از ۱۶ داوطلب خواسته شد که علاوه بر مسواک زدن متداول، مقداری از خمیر دندان را بوسیله انگشت بر روی سطح لثه و دندان ها ماساژ دهند. این روش ماساژ میزان فلوراید دهان را بطور چشمگیری افزایش می دهد. محققان تأکید می کنند که این روش نباید جایگزین مسواک زدن عادی در صبح و شب شود.

فلوراید باعث استحکام مینای دندان شده و از پوسیدگی دندان پیشگیری می کند. میزان فلوراید موجود در آب در کشور انگلیس ۱۰ درصد اعلام شده است، درحالیکه این میزان در آمریکا حدود ۶۰ درصد است.

برخی متخصصان معتقدند که افزودن فلوراید بیش از حد استاندارد دارای عوارض جانبی مانند افزایش خطر بروز سرطان استخوان در نوجوانان می شود؛ با این وجود انجمن دندانپزشکان انگلیس معتقد است که افزودن فلوراید به آب یک شیوه مطمئن و موثر برای کاهش خطر پوسیدگی دندان است.

نتایج جدیدترین تحقیقات در دانشگاه بریستول نشان می دهد، مسواک نزدن می تواند منجر به بروز مشکلات قلبی حاد در افراد شود؛ زیرا باکتری های موجود در دهان باعث لخته شدن خون شده و در موارد حاد موجب آندوکاردیت می شود.

پست های اخیر از hamid :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب