کرفس سبزي پيامبران

80

حتماً تا حالا خورشت کرفس خورده ايد. ممکن است خيلي از شما از خوردن آن خوش تان نيايد و احتمالاً کسي از شما تا حالا کرفس را به صورت خام نخورده است. اما اگر اين مطلب را بخوانيد، بعد از اين درباره ي کرفس جور ديگري فکر مي کنيد.
در چند سال گذشته در راديو، تلويزيون و روزنامه ها درباره ي کرفس بيش از هميشه مطلب مي نويسند؛ ولي خيلي ها نمي دانند که کرفس سبزي پيامبران است. حتماً تعجب مي کنيد، مگر نه؟ اما بدانيد کرفس آن قدر فوايد دارد که به آن سبزي پيامبران مي گويند.
پيامبر خدا (ص) فرموده اند: «کرفس، سبزي پيامبران است.»
همچنين پيامبر خدا (ص) خطاب به امام حسين (ع) فرموده اند: «فرزندم! کرفس بخور؛ چرا که سبزي پيامبران است.»
کرفس گياهي است علفي، به ارتفاع 20 تا 60 سانتيمتر که ساقه اي منشعب دارد. برگ هاي آن شفا بخش و ضخيم و گل هاي آن کوچک و به رنگ سفيد يا سفيد مايل به سبز است. قسمت مورد استفاده ي اين سبزي، قسمت هاي مختلف آن به ويژه ساقه و برگ آن است. در بسياري از مناطق ايران از جمله در سيستان، خوي و بندرعباس مي رويد. کرفس مواد مضر را دفع مي کند، کليه و مثانه را تميز مي کند و از توليد سنگ کليه و مثانه جلوگيري مي کند و ملين است.

دانشمندان بر اين عقيده اند که کرفس بهترين ماده ي غذايي است براي عفونت مجاري ادرار و اسيد اوريک بالا از طريق تميز کردن کليه و مجاري ادرار.
«ترپين» ماده ي معطر کرفس که مانع ماندن سنگ کليه در مجاري ادرار و يا آلودگي ميکروبي و درد مي شود. علاوه بر آن پتاسيم در غده و تنه ي آن، جريان ادرار را تحريک و کليه و مثانه را تميز مي کند. بيش از همه براي بيماران نقرسي مفيد است؛ زيرا در خون اين افراد اسيداوريک با غلظت بالا غالباً ديده مي شود. روغن اتري که در کرفس وجود دارد باعث گشاده شدن مجاري کليه مي شود؛ به طوري که اسيداوريک بهتر دفع مي گردد. آلودگي ميکروبي ضعيف در روده نيز بر اثر ترپين از بين مي رود. کرفس باعث تحريک شديدتر روده شده و ساير ناراحتي هايي از اين قبيل بر اثر خوردن کرفس بهبود مي يابند.
کرفس بوي بد دهان را از بين مي برد. تجربه نشان داده است که يک وعده غذاي کرفس دار بوي بد دهان را از بين مي برد. احتمالاً موادي که در معده توليد مي شوند با مواد معطر کرفس ترکيب شده و از بوي بد دهان جلوگيري مي کند. کساني که از بوي بد دهان رنج مي برند، بايد هر روز مقداري کرفس ميل کنند. از قديم گفته اند که کرفس باعث شادي و شادابي مي شود. ويتامين B6 و اسيد پانتوتنيک اثر رواني دارد و مواد معدني منيزيم و کلسيم به ماهيچه ها نيرو مي دهند و در راحت شدن و رلکس کمک مي کنند.
براي اين که به روده هاي خسته و پير کمک شود، توصيه مي شود که هر روز يک ليوان عصاره ي کرفس مصرف شود. از اين طريق روده به روش طبيعي تخليه مي شود. (برگ هاي کرفس را هميشه مصرف کنيد)
محققين ثابت کرده اند که کرفس جزء ده ماده ي غذايي است که مي تواند با سرطان مبارزه کند.
از ديگر خواص کرفس مي توان به موارد زير اشاره کرد:
- تقويت کننده ي معده.
- تقويت کننده ي اعصاب.
- آب کرفس خام درمان خوبي براي گرفتگي صداست.
- خوردن کرفس حافظه را زياد و قلب را پاک مي کند و ديوانگي، جذام و پيسي را بر طرف مي کند.
- کرفس به علت دارا بودن فسفر زياد، در ازدياد هوش مؤثر است.
- کرفس در افزيش شير مادر مؤثر است.
- ضد رماتيسم است و درد مفاصل را علاج مي کند.
- براي رفع پيچش معده خوب است.
با اين همه خاصيت آيا حاضرين که از اين سبزي مفيد و الهي صرف نظر کنيد.
حالا طرز تهيه ي يک دسر خوشمزه را با کرفس به شما ياد مي دهيم تا از خوردن آن لذت ببريد.
يک پرس کرفس: يک بوته ي کرفس را تميز بشوييد و آن را به قطعات کوچک ببريد و آن را درون قابلمه با کمي روغن زيتون بخار پز کنيد. در انتها به هنگام سِرو، کمي به آن نمک و آبليمو بزنيد. ببينيد چه دسر خوشمزه اي مي شود.
اميدوارم حالا نظرتان در مورد کرفس فرق کرده باشد و آن را با اهميت بدانيد. در سالاد و غذاهاي ديگر آن را بگنجانيد تا از سلامتي بيشتري بر خوردار باشيد.

پست های اخیر از hamid :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب