تغییر رنگ و بزرگ شدن خال ها هشداری جدی است

70

یک متخصص پوست و مو با بیان اینکه باید نگران تغییر رنگ و بزرگ شدن خال ها بود، تاکید کرد: تغییر رنگ و اندازه ی خال های بدن مشکوک به سرطان پوست است و با مشاهده هرگونه تغییر باید به متخصص مراجعه شود.

دکتر امیر هوشنگ احسانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه با دوری از اشعه فرابنفش خورشید می توان از ابتلا به سرطان پوست پیشگیری کرد یا خطر آن را کاهش داد، گفت: خال ناشی از به هم خوردن ترکیب طبیعی بافت های پوستی یا عملکرد غیر طبیعی سلول های رنگ دانه ساز پوست است. خال ها اغلب ضایعات خوش خیم هستند و نیاز به اقدامات درمانی ندارد.
وی در ادامه افزود: خال های پوستی اغلب ماهیت خوش خیم دارند و به ندرت ممکن است ماهیت بدخیم پیدا کنند، لذا می توان برای اکثریت آن ها اقدامات درمانی در نظر نگرفت اما در مواردی که از نظر زیبایی ظاهری ناخوشایندی دارد یا در محل تحریک مداوم مانند دست، آرنج و صورت و ریش مردان است با استفاده از روش لیزری یا جراحی می توان درمان کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: پیدایش تغییراتی مانند عدم تقارن خال، نامنظم بودن لبه های خال، غیر یکنواخت بودن رنگ خال و بزرگ شدن ناگهانی از نشانه های بدخیمی و سرطانی بودن خال است.
احسانی تاکید کرد: هرشخصی باید نسبت به خال های بدن خود آشنایی کامل داشته باشد تا در صورت مشاهده تغییرات ذکر شده به سرعت متوجه شود و اقدام به درمان کند.
این متخصص پوست در پایان بیان کرد: علاوه بر ژنتیک و تماس با گازهای شیمیایی، قرارگرفتن طولانی مدت زیر نور خورشید از مهم ترین علت های ایجاد سرطان پوست است که باید از آن اجتناب کرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب