توصیه های یک متخصص بهداشت محیط برای مقابله با آلاینده های محیط کار

29

یک متخصص بهداشت محیط با تاکید بر اینکه برای از بین بردن تاثیرات منفی آلاینده های محیط کار باید آزمایشات دوره ای برای شاغلان و کارکنان صورت بگیرد، گفت: در صورت کوتاهی در انجام آزمایشات، علائم کلینیکی بروز و عواقب جبران ناپذیری را به همراه می آورند بنابراین باید این آزمایشات حداقل هر سه ماه یکبار انجام گیرد.
دکتر احمد عامری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه نوع کار، محیط و محل کار در نوع آلاینده ها و تاثیرات آن موثر است، گفت: آلاینده ها در محیط های کاری مختلف متفاوت است، به طوری که ممکن است عاملی در یک محیط کار آلاینده محسوب شود اما در محیط دیگر آلاینده نباشد. به عنوان مثال مراکز هسته ای و پرتوها، ساختمان سازی ها، صنایع داروسازی و صنایع مواد غذایی آلاینده های متفاوت و مخصوصی به خود را دارند.
وی تصریح کرد: مسئولان بهداشت جامعه با هماهنگی کارفرماها و کارخانجات، آزمایشاتی در هر 3 یا 6 ماه یکبار انجام می دهند که این آزمایشات در رابطه با دستگاه گوارش، گوش، حلق، بینی و موارد دیگر بسته به نوع کار انجام می شود.

تاثیرات منفی آلاینده سر و صدا
عامری یکی از آلاینده های معروف را سر و صدا دانست و گفت: وجود زیاد سر و صدا در کاخانجات سیلو، آرد سازی، پرس کاری، نساجی و اتومبیل سازی بر روی سلول های عصبی گوش اثر می گذارد، به طوری که به هنگام صدا زدن، این افراد صدای را نمی شنوند و این بیانگر این است که قسمت شنوایی گوش این افراد آسیب دیده و سلول های شنوایی فرد مرده، در نتیجه فرد درصد زیادی از شنوایی خود را از دست داده است به طوریکه دیگر قابل جبران نیست و سمعک نیز تنها به عنوان یک عامل کمک کننده است و نمی تواند مشکل را ریشه ای حل کند.

ضرورت انجام آزمایشات دوره ای بر مبنای اقلیم، نوع کار و محل کار
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان این مطلب که در کارخانجات سنگ بری و تراشکاری سیلیکوز وجود دارد، بیان کرد: هرچند کارکنان تراشکاری از ماسک استفاده می کنند اما ذرات ریز سیلیس وارد ریه می شود و در سطح ریه می نشیند که در نهایت این ذرات افزایش پیدا می کند و مشکلات تنفسی را به همراه می آورد.
وی افزود: ذرات سیلیس موجودات زنده و میکروب نیستند که با آنتی بیوتیک از بین بروند بلکه سنگ و درمان ناپذیر هستند، به طوری که تنها می توان مانع افزایش این ذرات شد، بنابراین باید آزمایشات دوره ای مانند آزمایش خون، ادرار و مدفوع بسته به نوع کار برای جلوگیری از این موارد انجام شود.
این متخصص بهداشت محیط یادآور شد: انجام آزمایشات دوره ای حتی برای کارکنان در رستوران ها و جگر فروشی ها نیز ضرورت دارد، به عنوان مثال انجام این آزمایشات برای جگر فروشی در شهر تبریز به علت خنک بودن هوا هر 6 ماه کفایت می کند اما در اهواز به علت گرما ممکن است 3 ماه یکبار این آزمایشات انجام گیرد، بنابراین آزمایشات دوره ای بسته به اقلیم، نوع کار و محل کار انجام می شود.
عامری دلیل انجام آزمایشات دوره ای را آگاهی از میزان مقاومت افراد در برابر آلاینده های موجود در محیط کار دانست و افزود: گاهی اوقات پس از انجام آزمایشات لازم است ساعت کار، نوع و محل کار بعضی افراد تغییر کند و نباید در این زمینه کوتاهی صورت گیرد چرا که در غیر این صورت عواقب جبران ناپذیری پیش می آید.

حائز اهمیت بودن میزان نور و سر و صدا
وی با اشاره به اینکه روانشناسان یک کار تحقیقاتی در زمینه میزان ساعت کار، نحوه کار و محیط کار انجام داده اند، بیان کرد: رطوبت، گرما، سرما، درجه حرارت، سر و صدا و نور از آلاینده های حائز اهمیت هستند، به طوری که کم یا زیاد بودن میزان نور می تواند به چشم آسیب برساند و همچنین میزان سر و صدا نیز دارای اهمیت است. به عنوان مثال صدای پرندگان دارای 10 دسی بل و صدای انسان دارای 40 دسی بل است، بنابراین میزان سر و صدا در محیط کار معمولی با 8 ساعت کار باید کمتر از 80 دسی بل باشد، همچنین در رانندگی باید بعد از هر 2 ساعت رانندگی 20 دقیقه استراحت شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بر خلاف تصورات ما حتی کارمندان شرکت نیز با آلاینده های استرس و فشار روانی مواجه هستند، مانند زمانی که ریاست و یا سمت خود کارمندان تغییر می کند، همچنین حتی بعضی افراد با دیدن اخبار نیز دچار استرس می شوند.
عامری در پایان خاطرنشان کرد: افراد از همان ابتدا باید تحت نظارت آزمایشات دوره ای قرار بگیرند چرا که به عنوان مثال سر و صدای زیاد بر قلب، ضربان قلب، گردش خون و حتی روی جنین زن باردار تاثیر منفی دارد، به طوری که وقتی نوزاد به دنیا می آید در رشد وی تاثیر منفی می گذارد و کودک در مدرسه با مشکل مواجه می شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب