بی‌تحرکی، میانسالان را می‌شکند

85

کم تحرکی و عدم مصرف غذاهایی که حاوی کلسیم و ویتامین D هستند، میانسالان را در معرض پوکی استخوان و در نتیجه شکستگی قرار می‌دهد. محمد اکبری، دانشیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: عامل اصلی در افزایش خطر شکستگی در افراد میانسان، کم تحرکی است، زمانی که فعالیت فرد کم می‌شود، نیروی جاذبه به طور عمود به استخوان‌ها وارد شده و استخوان‌ها استعداد پوک شدن و در نتیجه شکتستگی پیدا می‌کنند.
وی در ادامه گفت: بعضی از افراد می‌گویند که در خانه کار و فعالیت می‌کنند ولی فعالیتی مفید و موثری که در حالت ایستاده باشد، همچنین ورزش‌های ایستاده مناسب است، زیرا نیروی جاذبه به شکل عمود به استخوان‌ها وارد می‌شود و از پوکی استخوان و شکستگی جلوگیری می‌شود.
این متخصص فیزیوتراپی در خصوص مشکلات گوارشی در افراد میانسال تصریح کرد: بعضی از این افراد به دلیل مشکلات گوارشی که دارند، نمی‌توانند از مواد لبنی به اندازه کامل مصرف کنند که همین امر در دراز مدت منجر به پوکی استخوان و زمینه ساز شکستگی می‌شود.
وی به علت دیگر شکستگی در افراد مسن اشاره کرد و اظهار داشت: ضعف کلی عضلات بدن عامل دیگر است، چون به استخوان‌ها نیروی فشاری وارد می‌آید و اگر عضلات ضعیف باشند، این نیرو کاهش می‌یابد و استعداد پوکی در استخوان‌ها زیاد می‌شود.
اکبری به عامل دیگر اشاره کرد و افزود: عامل دیگر اختلالات تعادل در این افراد است و همین عامل، خطر افتادن و سقوط میانسالان را بیشتر می‌کند.
وی در ادامه گفت: هیچ محدودیت ورزشی برای افراد مبتلا به پوکی استخوان وجود ندارد، اما در مکان‌هایی باید باشد که احتمال زمین خوردن نباشد و از مواضع خطر اجتناب شود.
اکبری تصریح کرد: حتی شنا را محدود نمی‌کنیم ولی باید مراقب لیز خوردن در استخر باشند.
وی با بیان اینکه ویتامین D در جلوگیری از پوکی استخوان و شکستگی موثر است، گفت: میانسالان سعی کنند کمتر در سایه و بیشتر در معرض نور خورشید باشند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب