مناسب‌ترین استراتژی اجرای برنامه بیمه روستایی در قالب نظام ارجاع، برنامه پزشک خانواده است

87

مشاور معاون بهداشت و رئیس مرکز شبکه در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: مناسب‌ترین استراتژی اجرای برنامه بیمه روستایی در قالب نظام ارجاع، برنامه پزشک خانواده است. به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب‌دا؛ کلانتری در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که هم اکنون در حال برگزاری است ضمن بیان این مطلب گفت: برنامه اجرایی پزشک خانواده روستا، نقاط عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در سال ۹۳، براساس مستندات قانونی در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور با تأکید بر استقرار بیمه سلامت با محوریت پزشک خانواده و نظام ارجاع است.
وی در ادامه افزود: براساس بند ۸ سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری، افزایش و بهبود کیفیت و ایمنی خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت با محوریت عدالت و تأکید بر پاسخگویی، اطلاع‌رسانی شفاف، اثربخشی، کارایی و بهره‌وری در قالب شبکه بهداشتی درمانی و منطبق بر نظام سطح‌بندی و ارجاع است.
رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ساختار فیزیکی و نیروی انسانی شامل برنامه تکمیل و احداث خانه و مراکز بهداشتی، درمانی روستایی و برنامه بازسازی، نوسازی و بهبود استاندارد خانه‌ها و مراکز بهداشتی، درمانی روستایی و همچنین ارائه خدمات برنامه پزشک خانواده روستا را تحول در برنامه پزشک خانواده روستایی، عشایری و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر عنوان کرد.
دکتر کلانتری اهداف این برنامه را ایجاد نظام ارجاع در کشور، افزایش پاسخگویی در بازار سلامت، افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت، کاهش هزینه‌های غیرضروری در بازار سلامت و افزایش پوشش خدمات سلامت برشمرد. وی خدمات جدید بهداشتی درمانی در جمعیت روستایی کشور در سال ۹۳ را تأمین پزشک عمومی و ماماهای مورد نیاز، تأمین ۳۵۰ نوع (۴۲۶ قلم) دارو در قالب تفاهم‌نامه با سازمان بیمه سلامت، تأمین مکمل‌های دارویی مورد نیاز جمعیت روستایی، تأمین واکسن پنتاوالان، تأمین خودروهای مورد نیاز مراکز روستایی دوردست و محروم، تأمین ۵۱ قلم داروی مورد نیاز قفسه دارویی در خانه‌های بهداشت و ارتقاء تحصیلی بهورزان عنوان کرد.
وی از دیگر خدمات این برنامه به ساخت ۱۹۹۵ خانه بهداشت جدید و ارتقاء خدمات دندانپزشکی در مراکز روستایی کشور اشاره کرد و گفت: تجهیز و راه‌اندازی یک مرکز بهداشتی درمانی به ازای هر سه تا چهار مرکز بهداشتی درمانی در هر شهرستان برای ارائه بسته خدمات تعریف شده سلامت دهان و دندان به تمام افراد تحت پوشش کمتر از ۱۴ سال و زنان باردار از جمله دیگر برنامه‌های خدمات جدید بهداشتی درمانی در جمعیت روستایی کشور عنوان کرد.
رئیس مرکز مدیریت شبکه، گروه‌های هدف طرح خدمات سلامت دهان و دندان را کودکان زیر ۵ سال و کودکان ۶ تا ۱۲ سال و همچنین زنان باردار و مادران شیرده عنوان کرد.
کلانتری کل اعتبار برنامه پزشک خانواده و بیمه روستایی سال ۹۳ را مبلغ ۲۲۲۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت این مبلغ به نسبت مساوی از محل صندوق بیمه ردیف اعتبارات روستاییان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر (مبلغ ۱۱۱۰۰میلیارد ریال) از محل اعتبارات یک درصد مالیات ارزش افزوده (مبلغ ۱۱۱۰۰ میلیارد ریال) برای ارائه خدمت به حدود ۲۳ میلیون نفر جمعیت روستایی، عشایری و ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر تأمین می‌شود.
وی در پایان گفت: انعقاد قرارداد برای ارائه خدمات به جمعیت ساکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر باید از الگوی سرانه جمعیت روستایی تبعیت کند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب