موفقیت تازه پژوهشگران رویان در زمینه حفظ باروری با انجماد تخمدان

41

محققان پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی به روشی مناسب در جهت افزایش راندمان و بهبودی نتایج در فرآیند حفظ توانایی باروری بیماران سرطانی با انجماد تخمدان دست یافتند.
به گزارش خبرنگار پژوهشی ایسنا، برای حفظ توانایی باروری در زنان مبتلا به سرطان پس از رهایی از بیماری گزینه‌هایی مثل انجماد تخمک، جنین یا بافت تخمدان فراروی بیماران وجود دارد که انجماد جنین یا تخمک به دلیل زمان‌بر بودن و نیز خطر استفاده از هورمون‌های تحریک‌کننده سلول‌های سرطانی به این دسته از بیماران توصیه نمی‌شود.
بر این اساس، انجماد بافت تخمدان به عنوان تنها راه مناسب برای بیماران سرطانی و نیز دختران نابالغ در مراکزی مثل پژوهشگاه وریان مورد توجه قرار گرفته است.
هفت سال تجربه تحقیقات آزمایشگاهی در پژوهشگاه رویان نشان می‌دهد، روش انجماد شیشه‌یی فواید بسیاری در ذخیره‌سازی سلول‌های جنسی و غیر جنسی، جنین و بافت دارد.
در این میان جهت بهبود روش‌های انجماد نمونه‌های زیستی از امکانات مختلفی استفاده شده است.
کمک گرفتن از لیزر در سوراخ کردن زونا پلوسیدای جنین‌های منجمد – ذوب شده و یا خارج کردن بلاستومرهای نکروتیک آنها پس از ذوب در جهت کمک به رشد آنها، به کارگیری حامل‌های متفاوت مانند نی انجمادی، کرایوتاپ و یا کرایولیف در انجماد جنین و تخمک و نیز بهره بردن از کرایوپین (روش ابداعی پژوهشگاه رویان) در انجماد بافت‌های تناسلی به خصوص تخمدان، استفاده از خواص رگ‌زایی امواج فراصوت در پیوند تخمدان و یا بررسی سطح رادیکال‌های اکسیژن و تعدیل آنها با واسطه آنتی‌اکسیدان ها، کمک شایانی در جهت افزایش راندمان و بهبودی نتایج در فرآیند حفظ توانایی باروری در پژوهشگاه رویان داشته است.
در این راستا، تحقیقات دکتر روح‌الله فتحی در دستیابی به روش مناسب حفظ توانایی باروری با ذخیره‌سازی گامت، جنین و بافت تخمدان به روش‌های in vivo و in vitro که در قالب هشت مقاله در مجلات معتبری همچون CRYOBIPLPGY ارائه شده، عنوان محقق برگزیده پانزدهمین جشنواره تحقیقات پزشکی تولید مثل و سلول‌های بنیادی رویان را باری وی به ارمغان آورده است.
این جشنواره روز چهارشنبه 12 شهریورماه همزمان با افتتاحیه پانزدهمین کنگره بین‌المللی پزشکی تولیدمثل و دهمین کنگره بین‌المللی سلول‌های بنیادی رویان در محل سالن همایش‌های بین‌المللی رازی در تهران برگزار می‌شود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب