توصیه های یک جراح و متخصص زنان برای کاهش میزان ناباروری

53

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در بین زنان ‌20 تا 30‌ ساله در آمریکا گفت: تحقیقات حاکی از این است که کافئین، سیگار و مسایل روانی و افسردگی باعث ناباروری در زنان می شوند.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه افراط در مصرف کافئین نقش بسیار مهمی در ناباروری زنان به عهده دارد گفت: مصرف بیش ‌از 400 میلی‌گرم کافئین در روز ممکن ‌است زنان را نابارور کند.

وی افزود: این در ‌صورتی است که هر فنجان قهوه بین 100 ‌تا ‌150 میلی‌گرم کافئین دارد و زنانی که می‌خواهند از آن استفاده کنند، ‌باید این موضوع را به‌ یاد داشته باشند. همچنین زنانی که می‌خواهند با روش IVF بارور شوند نیز کافئین خوراکی روزانه‌ی خود را باید به طور کامل محدود کنند تا ازاین طریق عمل IVF به‌خوبی صورت پذیرد.

هاشمیان نایینی یادآور شد: چای، شکلات و نوشابه‌های گازدار همگی نیز دارای کافئین زیادی هستند که این امر نیز خود در ناباروری تأثیر می‌گذارد.

نقش تغذیه سالم در باروری

این جراح و متخصص زنان گفت: نتایج بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد برای یک زندگی سالم و یک بارداری مناسب ‌باید یک برنامه‌ی رژیم ‌غذایی شامل سبزی‌ها، غلات، گوشت‌سفید، روغن‌های اشباع نشده مانند روغن های امگا 3، 6 و 9 و زیتون و کنجد، گوشت آبزیان و آجیل‌های بدون نمک را رعایت کرد تا بتوان فرزند سالمی را به دنیا آورد.

شیوع ناباروری در افراد چاق بیشتر است

وی با تاکید بر اینکه ورزش نیز در این میان نقش بسزایی را دارد گفت: افراد چاق و دارای چربی بسیار زودتر از دیگران به ناباروری مبتلا و سلول های چربی آنها نیز مانند مواد دیگری تولید هورمون هایی می کند که باعث جلوگیری از بارداری می شود.

هاشمیان نایینی خاطرنشان کرد: اضافه وزن روند تخمک‌گذاری در زنان را دچار اختلال می‌کند و قدرت باروری آنها را کاهش می دهد. در واقع سلول های چربی، هورمون‌ استروژن اضافه از خود تولید می‌کنند که این موضوع هرگاه به بیش ‌از حد خود برسد، این عمل را موجب می‌شود.

افراد با وزن کمتر ‌از معمول نیز دچار ناباروری می‌شوند

وی با اشاره به اینکه افراد با وزن کمتر ‌از معمول نیز دچار ناباروری می‌شوند گفت: ورزش و زندگی در هوای سالم به باروری زنان کمک‌ می کند و آنها را قادر به زندگی و تولیدمثل خوبی می کند.

هوای‌آلوده و نبود اکسیژن کافی نیز از عوامل ناباروری است

این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: قرارگرفتن در معرض دود سیگار و قلیان یا منواکسید‌کربن نیز میزان بروز ناباروری را افزایش می دهد.

هاشمیان نایینی یادآور شد: زنانی که سیگار می‌کشند، زودتر به سن یائسگی نزدیک می‌شوند و این امر موجب کاهش باروری در آنها می‌شود. احتمال سقط در اینگونه زنان نیز بیشتر از افراد غیرسیگاری است و کودکان آنها نیز پس از تولد درمعرض امراض گوناگون قرار می‌گیرند و نیز دارای وزن کمتری در زمان تولد هستند.

وی افزود: بیماری‌های روانی و افسردگی در اینگونه زنان باعث ناباروری می شود و یا شانس موفقیت در درمان های ناباروری IVF را کمتر می کند و فشارهای محیطی و مکانی در این زنان در هورمون های آنها تأثیر‌گذار است و روند باروری را دچار اختلال می‌کند.

هاشمیان نایینی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش اضطراب و مشکلات روحی و روانی کمک خوبی به بارداری سالم می کند و باعث شادابی در مادر و کودک می شود پس ‌باید پیش‌ از بارداری، محیطی سالم به ‌وجود آورد تا در آینده این کار دچار اختلال نشود.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب