خطر ابتلا به آسم و آلرژی در میان مصرف کنندگان توتون های وارداتی

59

عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار در باره هشدار مسئولین مبنی بر آلودگی احتمالی توتون های وارداتی به سوسک لازیودرما،گفت:لارو سوسک لازیو درما موجب بروز و تشدید آلرژی و آسم در بین مصرف کنندگان این توتون ها می شود.
اخیرا یکی از نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از وجود سوسک های خطرناک لازیودرما (lasio derma ) در توتون های وارداتی خبر داده است.
همچنین در برخی سایت های خبری اینترنتی سندی منتشر شده که حاکی از وجود لازیردرما در توتون های وارداتی است.
براساس این سند، بخش زیادی از توتون هایی که اخیرا به کشور وارد شده، آلوده به سوسک خطرناک لازیردرما بوده و این توتون های آلوده می تواند روی دیگر توتون های وارداتی نیز اثر بگذارد و حتی ضدعفونی کردن آن نیز موثر نخواهد بود.
دکتر نصیر دهقان امروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی افزود: لارو این حشره از قسمت های مختلف برگ توتون تغذیه کرده و سوراخ هایی ایجاد می کند که علاوه بر خسارت به توتون با باقی گذاشتن فضولات موجب ایجاد آلودگی، بوی بد و طعم نامطبوع در کالای تولیدی از آنها می شود.
وی تصریح کرد:توتون و سیگارهای آلوده هنگام تدخین مجاری تنفسی را به شدت تحریک می کند و می تواند موجب بروز انواع آلرژی ها و بیماری های جدی مانند آسم بین مصرف کنندگان شود.
دهقان به مضرات و عوارض استعمال سیگار اشاره کرد و ادامه داد: در سیگار حدود ۴٠٠ نوع ماده بیماری زا شناسایی شده است، چه برسد به آنکه آلودگی لازیودرما نیز به آن اضافه شود.
عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار همچنین یاد آور شد: سوسک لازیودرما که در بعضی محافل به اشتباه ˈلازیر درماˈ عنوان شده به شکل بیضی و رنگ آن از قرمز قهوه ای تا زرد مایل به قرمز متغیر است.
وی اظهار کرد:لازیو درما یکی از حشراتی است که در همه جا می توان یافت و این آفت به میوه های خشک مانند انجیر ،کشمش ،خرما همچنین به ماهی، شیرینی،ادویه،کاغذ،مبل ،قالی ،ابریشم ،چرم و پارچه خسارت وارد می کند ولی مهمترین خسارت آن به برگ های خشک توتون و سیگار است.
وی اظهارکرد:این آفت بیشتر سیگار های مرغوب و درجه یک را مورد حمله قرار می دهد.
عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار اظهارکرد:حشرات کامل این آفات در اردیبهشت ماه ظاهر شده و ۲ روز بعد از جفت گیری تخم های خود را در میان درزها و شکاف های موجود مواد غذایی قرار می دهند.
به گفته وی تعداد تخم های گذاشته شده بین ۴۰ تا ۱۰۰ عدد است. دوره ی لاروی آن ۳۰ -۵۰ روز طول می کشد و در این مدت خسارت سنگینی به محصول وارد می کند. هر لارو در زندگی خود به طور متوسط ۴ – ۵ سیگار را سوراخ می کند.
دهقان تاکید کرد:شرکت دخانیات، سازمان استاندارد و همچنین وزارت بهداشت و درمان باید در اسرع وقت با شناسایی توتون های آلوده و انتشار اسامی آنها از ادامه فروش این محصولات جلوگیری کنند.
وی تاکید کرد:مسئولین باید با شناسایی و برخورد به موقع با هر موردی که سلامت عمومی اقشار جامعه را تهدید می کند مقابله کنند.
کارشناسان بهداشت بارها هشدار داده اند که بیش از چهار هزار نوع ماده شیمیایی از جمله ۲۰۰ سم مانند «د.د.ت»، آمونیاک، آرسنیک، فرمالدئید و مونواکسید کربن در تنباکو و دود ناشی از مصرف آن یافت می شوند.
طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز پنج و نیم میلیون نفر در ایران دخانیات مصرف می کنند و سالانه ۱۱ هزار نفر در کشور بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب