یکی از مهمترین مطالبات رهبری، تلاش برای پیشرفت علمی کشور است

39

حجت الاسلام و المسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در جمع رؤسای دانشگاهها در مشهد مقدس گفت: یکی از مهمترین مطالبات رهبری تلاش برای پیشرفت علمی کشور است. به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، حجت الاسلام و المسلمین محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با توصیه به مدیران دانشگاهها در خصوص مرور عهدنامه حضرت امیرالمؤمنین به مالک اشتر و همچنین توصیه به استفاده از خرد جمعی در برنامه ریزیهای دانشگاهی گفت: دانشگاه میدان فراخ است در دانشگاه باید راهی برای گرفتن نظرات جریان منتقد و افراد صریح لهجه باشد و میدان به گونه ای باز باشد که افراد منتقد و دارای زاویه با مدیریت دانشگاه نیز بتوانند نظرات خود را بیان کنند.
وی توجه رؤسای دانشگاهها را به دوری از افراد چاپلوس جلب کرد و افزود: افرادی هستند فرصت طلب که اصل برای آنها منافع است و افراد سالم که زیاد هم هستند با دیدن این افراد در کنار شما رغبت خود را نسبت به کمک و ارائه نظرات مثبت از دست می دهند.
حجت الاسلام محمدیان مدیریت جناحی را آفت بزرگ کارها و در تقابل با شایسته سالاری دانست و تأکید کرد: هیچ اشکالی ندارد که افراد در دانشگاه به جریان سیاسی خاصی دلبسته باشند اما از کسی که در جایگاه مدیریت قرار می گیرد انتظار می رود دارای انتخاب شایسته سالارانه باشد. بنا نیست که دانشگاه فقط جای تنش های سیاسی باشد استفاده از هم فکر غیر از استفاده از هم جناح است سعی کنید از همه جریانات سیاسی در مدیریت دانشگاه حضور داشته باشند و با نزدیک کردن این جریان ها به همدیگر از طریق عطوفت و تألیف قلوب از همه نظرات بهره مند شوید.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با تأکید بر رعایت عدالت در تقسیم فرصت ها ، اظهار داشت: امکانات و امتیازاتی که در اختیار شما است باید با عدالت تقسیم شود . در دانشگاه وقتی کسی مسئول می شود زیر ذره بین است لذا باید برای خدا و برای حفظ ارزش های جامعه اسلامی از خودش بگذرد؛ زیرا خدا در جای دیگر جبران می‏کند. آنچه باقی می ماند قضاوت است.
وی یکی از مهم ترین مطالبات رهبری را تلاش برای پیشرفت علمی کشور دانست و افزود: دانشگاه به مانند قطاری است که باید روی ریل علمی حرکت کند و هر چیزی که مانع این حرکت شود آسیب اصلی به شمار می رود .
حجت الاسلام والمسلمین محمدیان در مورد مسائل فرهنگی هشدار داد: مسائل فرهنگی مانند مسائل سیاسی نیست که با تغییر دولت ها تغییر کند در حقیقت مسائل فرهنگی در اختیار دولتها نیست بلکه قائل به سیاست های نظام جمهوری اسلامی است اشتباهات فرهنگی قابل جبران نیست نباید در دانشگاهها امکانات و ظرفیت ها در اختیار جریان های معاند نظام انقلاب اسلامی قرار گیرد کسانی دل در مرز های خارج از کشور دارند حق استفاده از ظرفیت های فرهنگی کشور را ندارند با توجه به فرموده رهبری، فتنه خط قرمز ماست و کسانی که در فتنه نقش داشته اند نباید در دانشگاه مسئولیت بگیرند.
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها ادامه داد: توصیه برای راه اندازی دانشگاه بدون ملاکهای روشن مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است لذا بحث آمایش سرزمین در راه اندازی دانشگاه باید ملاک عمل قرار گیرد و در این صورت تجاری سازی ایده ها و تولید ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان وضع بهتری پیدا خواهد کرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب