تعداد تیم‌های هماهنگ کننده اعضای پیوندی در ایران افزایش یابد

100

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، سیدحسن هاشمی در یازدهمین مراسم «جشن نفس» که در سایت ورزشی برج میلاد برگزار شد، با مشاهده هنرمندان حضوریافته در این جشن اظهار داشت: هنرمند واقعی اهداء کنندگان عضو هستند که در بدترین شرایط بهترین تصمیم حیات خود را گرفتند.
هاشمی با قدردانی از برگزار کنندگان «جشن نفس» عنوان کرد: بدون تردید ارتقاء فرهنگ اهدای عضو می‌تواند به جمع زیادی از بیماران کمک کند. ما ملتی داریم که در روزهای سخت به کمک همنوعان خود می‌آیند.
وزیر بهداشت ادامه داد: ایران در زمینه انجام پیوندهای مختلف بسیار قدرتمند و بی‌رقیب است و باید تعداد نیروهای هماهنگ کننده پیوند اعضا در تمام استانها پرشمارتر شود.
هاشمی با تشکر از بانک ملی و صداو سیما در حمایت از برگزاری «جشن نفس» بیان کرد: بسیاری از خانواده‌ها از شهرهای دور به این جشن آمدند و حضور این بیماران و اساتید پزشکی در جشن نفس بسیار در ارتقای فرهنگ اهدای عضو کمک خواهد کرد. زیرا عمده نیازمندان، بیمارانی هستند که به اعضای پیوندی نیاز دارند و امیدواریم روزی برسد که ایران در زمینه اهدای عضو داوطلبانه؛ سرآمد جهان شود.
وی در حاشیه این مراسم نیز برپایی چنین اجتماعاتی را بی‌نظیر دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم برگزاری چنین مراسم‌هایی ارتقای فرهنگ اهدای عضو در کشور را سبب شود. متاسفانه روزانه تعداد قابل توجهی از این افراد به کام مرگ کشیده می‌شوند که امیدواریم همه مردم ما در این لحظات سخت به خدا توکل کرده و مطمئن باشند که شادی روح عزیزان‌شان در این است که حضور داشته باشند و زندگی ببخشند چرا که زندگی بخشیدن به دیگران نیز در دین ما تعریف شده است. حیات یک نفر حیات همه بشریت است. امیدواریم کسی در معرض این امتحان قرار نگیرد اما اگر هم قرار گرفت مشابه همین قهرمانان سربلندانه بیرون بیاید.
به گزارش تسنیم، در یازدهمین مراسم «جشن نفس»؛ هنرمندانی نظیر ایرج نوذری، سعید ابوطالب مستندساز و نماینده پیشین مجلس، ثریا قاسمی، کیانوش عیاری کارگردان، دکتر ملک حسینی، جراح نخستین پیوند کبد در ایران و مسئولانی چون علی اکبر ولایتی، حسین حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشت، دکتر ماندگار جراح قلب، و جمع کثیری از خانواده‌های اهداکننده عضو و بیماران پیوندی حضور داشتند، که در ادامه این برنامه روش فرآهم آوری اعضای پیوندی و روند چگونگی اهدای عضو از فرد مرگ مغزی و در نهایت پیوند به بیماران نیازمند به صورت نمایش به شرکت کنندگان نشان داده شد.
البته این مراسم برخلاف سال‌های گذشته به دلیل مشکلات عدیده ای که برای بیماران ایجاد شده بود، شاهد حاشیه‌های زیادی نیز بود، از جمله اینکه برخی بیماران پیوندی و همچنین خانواده‌های اهدا کننده عضو عزیزشان، گلایه‌های متعددی از نوع برگزاری «جشن نفس» امسال داشتند که به مسئولان برگزاری جشن عنوان کردند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب