اجرای بسته بهداشتی طرح تحول، سواد سلامت مردم را متحول می‌کند

33

کلانتری با بیان اینکه بسته‌های بهداشتی طرح تحول در غالب پیشگیری حرکت می‌کنند، گفت: اجرای این بسته می‌تواند سواد سلامت مردم را متحول کند. ناصر کلانتری قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران ، در خصوص طرح بهداشتی تحول ساز گفت: طرح بهداشتی شامل چندین بسته است که اولین بسته آن خودمراقبتی است، یعنی جامعه باید از نظر سواد سلامت برای حفظ جان خودش طوری حرکت کند که بیماری در جامعه کمتر شود. در واقع این آموزش‌ها باعث کاهش مصرف نمک، روغن به خصوص روغن جامد، افزایش تحرک و مصرف کمتر فست فود‌ها شود.
وی با اشاره به اینکه تغذیه سالم، دوری از دخانیات و افزایش تحرک سه رأس اصلی بسته خودمراقبتی است، افزود: بسته دوم غربالگری است به این معنا که مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی از نظر عوامل خطر و پیشگیری بیماری‌های مزمن مورد غربالگری قرار می‌گیرند. در واقع اگر فرد دارای ریسک فاکتورهای خطر است، شناسایی شود و تحت آموزش و درمان قرار گیرد.
کلانتری با بیان اینکه بسته سوم، ارائه دو خدمت جدید است که در برخی از مراکز بهداشتی و درمانی که به عنوان مرکز بهداشت معین خوانده می‌شود، اظهار داشت: مشاوره تغذیه و روان‌شناسی دو خدمت جدید هستند که با توجه به شرایط امروز جامعه بسیار نیاز است. در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا افزایش پیدا کرده است، بنابراین این کار‌شناسان به منظور مشاوره، راهنمایی و کمک به افراد در معرض آسیب در این مراکز فعالیت خواهند کرد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب