این مواد غذایی باعث بروز یبوست میشوند

90

زندگی با یبوست چندان رضایت‌بخش نیست. عوامل متعددی در ابتلا به این مشکل دخیل هستند مانند بی‌تحرکی، افزایش سن، عدم مصرف کافی مایعات و غیره؛ اما در این بین مواد غذایی مصرفی نیز بی‌تأثیر نیستند و باعث بروز یبوست می‌شوند. در واقع مواد غذایی مصرف شما روی عملکرد روده‌ها تأثیر دارند. در این مطلب چند ماده‌ی غذایی معرفی می‌شوند که باعث بروز یبوست و عدم دفع راحت می‌شوند. اگر شما از این مشکل رنج می‌برید بهتر است مصرف این مواد غذایی را محدودتر کرده و در عوض مواد غذایی ضدیبوست را دریابید.

یبوست : محصولات لبنی
محصولات لبنی مانند شیر و پنیر می‌توانند باعث بروز یبوست شوند. می‌پرسید چرا؟ به خاطر اینکه میزان کلسیم موجود در این مواد غذایی زیاد است. اگر میزان کلسیم بدن بالا باشد عملکرد عضلات کولون (روده‌ی بزرگ) دچار مشکل می‌شود. البته نبود فیبرهای غذایی در محصولات لبنی یکی دیگر از دلایلی است که این مواد غذایی را در لیست مواد غذایی یبوست‌زا جا می‌دهند. همچنین باید بدانید که محصولات لبنی منبع پروتئین‌هایی به نام «کازئین‌ها» هستند که حرکت روده‌ها را کندتر می‌سازند. شیر لعاب بیشتری دارد و به همین دلیل امکان دارد که در روده‌ها سفت شود و دفع مواد زائد را سخت‌تر کند.
توجه داشته باشید که یبوست کودکان گاهی می‌تواند نشانه‌ای از عدم تحمل لاکتوز همان قند طبیعی شیر باشد. اگر از یبوست رنج می‌برید بهتر است از مصرف زیاد محصولات لبنی بپرهیزید.

یبوست با مواد غذایی فرآوری شده و آماده
مواد غذایی آماده (مانند کنسروها، خورش‌های آماده و غیره) می‌توانند باعث بروز یبوست شوند به خصوص به خاطر اینکه فاقد فیبرهای غذایی بوده و سرشار از کالری بیهوده هستند. در حالت کلی این مواد غذایی خیری برای بدن و سلامتی ندارند. چون سرشار از چربی و نمک نیز هستند. باید بدانید که متخصصان مهم‌ترین کار برای رفع مشکل یبوست را مصرف فیبر کافی می‌دانند. در واقع به اعتقاد این متخصصان به اعضای هر 100 کالری باید 1 گرم فیبر دریافت شود.
توصیه می‌کنیم مصرف نان‌های تهیه‌شده از آرد سفید را فراموش کنید. به جای آن‌ها از نان‌ها و محصولات غذایی تهیه‌شده از غلات کامل استفاده کنید. علاوه بر این مصرف میوه و سبزیجات را بیشتر کرده و از مصرف فست‌فودها بپرهیزید. اگر یبوست دارید می‌توانید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و پرهیز از این مواد غذایی یبوست‌آور کمک زیادی به روده‌ی بزرگتان بکنید. علاوه بر این خطر ابتلا به سرطان کولون (روده‌ی بزرگ) را از خود دور کرده‌اید.

یبوست با گوشت قرمز
مصرف زیاد گوشت قرمز که سرشار از چربی‌ها و فاقد فیبر کافی است خطر یبوست را افزایش می‌دهد. زمانی که گوشت قرمز وارد روده می‌شود سرعت گوارش را به میزان قابل‌توجهی می‌گیرد. شاید خیلی از مردم به آن توجه چندانی نداشته باشند اما این ماده‌ی غذایی، یبوست‌زا است. برای مقابله با این مشکل سعی کنید بخشی از گوشت قرمز مصرفی روزانه‌تان را با پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیاها، عدس، برنج قهوه‌ای جایگزین کنید.
مصرف زیاد گوشت قرمز که سرشار از چربی‌ها و فاقد فیبر کافی است خطر یبوست را افزایش می‌دهد. زمانی که گوشت قرمز وارد روده می‌شود سرعت گوارش را به میزان قابل‌توجهی می‌گیرد. شاید خیلی از مردم به آن توجه چندانی نداشته باشند اما این ماده‌ی غذایی، یبوست‌زا است

یبوست با مکمل آهن
مکمل آهن باعث یبوست می‌شود. اگر شما کمبود آهن ندارید لازم نیست که از این مکمل‌ها استفاده کنید. بهتر است آهن بدنتان را از طریق مصرف مواد غذایی طبیعی مانند عدس، لوبیاها، تخمه کدو یا مصرف غلات کامل غنی‌شده از آهن تامین کنید. باید بدانید که اکثر مردم نیازی به مصرف مکمل آهن ندارند مگر اینکه ذخیره‌ی آهن آن‌ها خیلی پایین باشد؛ یعنی اینکه دچار کم‌خونی ناشی از کمبود این ماده‌ی معدنی باشند. همچنین بهتر است بدانید که مصرف زیاد آهن علاوه بر بروز یبوست باعث مشکلات دیگری در بدن نیز خواهد شد.

یبوست با مواد غذایی تهیه‌شده از گندم
مصرف زیاد و بیش از اندازه‌ی نان، پاستاها، بیسکویت‌ها، انواع شیرینی‌ها و غیره نیز می‌تواند باعث بروز یبوست شود. کاهش مصرف این مواد غذایی می‌تواند برای مقابله با این مشکل گوارشی کارساز باشد. همچنین باید بدانید که گندم حاوی پپتیدهای اوپیوئیدی بسیار قوی می‌باشد. این پپتیدها یکی از زنجیره‌های آمینواسیدهاست که می‌تواند روی سیستم عصبی تأثیر بگذارد. در واقع نوعی پپتیدها با قابلیت مخدری هستند و باعث فعال شدن گیرنده‌هایی می‌شوند که با مصرف مورفین یا مواد مخدر فعال می‌شوند. این پپتیدها در پروتئین‌های خاص (پلوتن) یافت می‌شوند و از طریق آنزیم‌های گوارشی آزاد می‌شوند. پپتیدهای اوپیوئید موجود در مواد غذایی تهیه‌شده از گندم می‌توانند باعث بی‌حسی روده‌ی افراد حساس شده و یبوست ایجاد کنند.
توجه داشته باشید که گاه مشکل یبوست با تغییرات غذایی و انتخاب مواد غذایی مناسب رفع می‌شود. هر چه میزان فیبرهای دریافتی، مصرف آب و تحرکتان بیشتر شود و مصرف مواد غذایی یبوست‌زا را کاهش دهید بهتر می‌توانید با مشکل یبوست مقابله کنید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب