فریب تخم‌مرغ‌های زرده طلایی را نخورید

81

این روزها در بازار تخم‌مرغ مردم رغبت بیشتری برای خرید تخم‌مرغ‌های زرده طلایی دارند و حاضرند قیمت بیشتری نسبت به تخم‌مرغ‌های معمولی بپردازند اما نکته قابل توجه اینجاست که زردی بیشتر تخم‌مرغ‌های ماشینی طبیعی نیست و عامل آن رنگدانه‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی مانند پودر یونجه و ضایعات کارخانه‌های رب گوجه فرنگی و ...است که در تغذیه طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرغداران پیش از این و در گذشته‌های دوری که نه زندگی چندان ماشینی بود نه مرغداری‌هایمان صنعتی، بدون آنکه غذای اضافه یا رنگدانه‌ای به مرغ‌های خود بدهند تخم‌مرغ‌های محلی را روانه بازار می‌کردند که طعم خوبی داشت و رنگ‌ زرد طلایی آن هر کسی را ترغیب می‌کرد تا حداقل یک وعده‌ غذایی‌اش را به تخم‌مرغ اختصاص دهد اما گویا هر چه از آن دوران دورتر می‌شویم همه چیز تغییر می‌کند.
چرا که حالا دیگر نه خبری از آن تخم‌مرغ‌های محلی و با کیفیت است نه از طبیعی بودن رنگ و طعم آن‌ها؛ چون رنگدانه‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی کار خودشان را می‌کنند و زرده‌های طلایی می‌سازند که البته طبیعی نیست.
البته به گفته مرغداران و برخی کارشناسان اضافه کردن این رنگدانه‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی مانند زردچوبه، پودر یونجه و ... زیانی برای مصرف‌کننده نداشته باشد چون این مواد در بدن مرغ‌ها مانند یک کارخانه فرآوری می‌شود.
به گفته یکی از فروشندگان تخم‌مرغ برای این‌که تخم‌مرغ‌ها را تحت عنوان تخم‌مرغ زرده طلایی با قیمت بیشتری بفروشند، مقداری از ادویه زردچوبه را با دان مرغ مخلوط می‌کنند چرا که هر چه درچینه دان مرغ باشد در رنگ، بو و طعم تخمش تاثیر می‌گذارد؛ از این‌رو وقتی زردچوبه را همراه دان می‌خورد زردی زرده‌اش بیشتر می‌شود!
البته هدایت اصغری، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار در این باره می‌گوید مرغداران از زردچوبه استفاده نمی‌کنند چرا که باید برای آن‌ها صرفه اقتصادی داشته باشد.
وی افزود: به عنوان مثال اگر در خوراک مرغ به جای ذرت، گندم باشد زردی تخم‌مرغ کمتر می‌شود و بالعکس.
به گفته اصغری مرغداران برای این کار از رنگدانه‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی مجازی مانند پودر یونجه یا ضایعات کارخانه‌های رب گوجه فرنگی در دان مرغ استفاده می‌کنند که مشکلی هم از نظر تغذیه‌ای یا سلامت مصرف‌کنندگان ندارد.
به گزارش ایسنا، حتی اگر کارشناسان هم بی ضرر بودن این مکمل‌ها و رنگدانه‌های غذایی را برای مردم تایید کنند، مصرف‌کنندگان باید بدانند پول اضافه‌ای که بابت زرده‌ طلایی تخم‌مرغ می‌دهند برای چیست؛ در واقع مصرف‌کنندگان پول بیشتر را برای پودر یونجه، ذرت و رنگدانه خوراک مرغ را می‌دهند!

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب