زنان باید بیشتر نگران مصرف گوشت های هورمونی باشند

82

یک متخصص تغذیه با بیان اینکه زنان باید بیشتر نگران مصرف گوشت های هورمونی باشند، گفت: به دلیل اینکه بدن زنان بافت چربی بیشتری نسبت به مردان دارد، هورمون های تزریق شده در فراورده های گوشتی که به صورت استروئیدها (محلول در چربی) هستند، اثرات بیشتری روی آن ها دارد.

دکتر علی سهیلی آزاد در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به این مطلب که هورمون های تزریقی در فراورده های گوشتی ترکیب های شیمیایی هستند که تعادل هورمون های بدن را به هم می زنند، گفت: انواع هورمون های مصرف شده در مواد غذایی باعث ایجاد اختلال در کارکرد و ترشح صحیح هورمون های بدن می شود، در نتیجه مانع به وجود آمدن تغییرات کامل جسمی در مراحل مختلف رشد بدن مانند بلوغ می شود.

وی در ادامه افزود: تزریق هورمون ها به فرآورده های گوشتی به خصوص طیور، برای تسریع رشد صورت می گیرد تا در زمان کمتری به وزن قابل ارایه به بازار دست یابند بنابراین با رسیدن تدریجی به بدن انسان، تعادل هورمون های بدن را به اختلال می اندازد.

سهیلی آزاد خاطرنشان کرد: با توجه به کنترل هایی که از طرف سازمان دام پزشکی یا اداره کل نظارت بر مواد غذایی صورت می گیرد نمی توان تمام فرآورده های گوشتی را هورمونی دانست اما باید توجه داشت که در تمام مواد غذایی، ممکن است این چنین تقلب هایی انجام شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه بهتر است سازمان ها نظارت دقیق تری روی این مسئله داشته باشند تا نگرانی مردم برطرف شود، تاکید کرد: باید برای تمام محصولات دامی و کشاورزی شناسنامه صادر شود و در آن نحوه تغذیه دام، مکان نگهداری و تمامی شرایط کاری ثبت شود تا از این طریق روند کار به راحتی پیگیری شود.

وی در ادامه گفت: برخی از تولیدکنندگان که جواز کسب و کار ندارند و به اصطلاح به آن ها تولیدات زیرزمینی گفته می شود، تحت نظارت سازمان ها قرار نمی گیرند که با تولیدات نامرغوب و هورمونی سلامتی شهروندان را به خطر می اندازند و برای تولیدکنندگان اصلی مشکل ساز هستند.

سهیلی آزاد با اشاره به اینکه هورمون های تزریق شده در فرآورده های گوشتی بیشترین تاثیر را در زنان دارد، اظهار کرد: این هورمون ها باعث اختلال در هورمون های استروژن و پروژسترون و افزایش موهای زاید صورت در زنان می شود و باعث پایین رفتن ترشح تیروئید، ایجاد اضافه وزن، کاهش حافظه، کندشدن فعالیت مغزی و مشکلات جنسی می شود.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: در صورت اختلال در ترشح هورمون های بدن توصیه می شود که به متخصصان غدد مراجعه شود. متخصصان تغذیه می توانند در انتخاب صحیح رژیم غذایی برای کنترل ترشح هورمون ها کمک کننده باشند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب