کاهش خطر آتروفی مغز با تنظیم فشارخون

99

محققان مرکز طبی دانشگاهی اوترخت هلند دریافته اند پائین بودن فشار خون دیاستولی (DBP) در ابتدا ممکن است با آتروفی مغز در بیماران مبتلا به بیماری شریانی همراه باشد و هر گاه میزان فشار خون (BP) در بیمارانی که دارای فشار خون بالاتر بوده اند با گذشت زمان کاهش پیدا کند با پیشرفت کندتر آتروفی همراه است.
به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، نتایج بررسی ها نشان داده است که هم فشار خون بالا و هم فشار خون پائین در اتیولوژی آتروفی مغز نقش دارند.
به نقل از سایتscience Daily ، بالا بودن فشار خون در اواخر زندگی با آتروفی بیشتر مغز همراه است، حال آنکه نتایج بررسی ها در جمعیت سالمند وجود رابطه میان پائین بودن فشار خون و آتروفی بیشتر مغز را نشان داده است.
نتایج این بررسی حاکی از محدود بودن مدارک آینده نگر است و در بیماران مبتلا به بیماری آشکار شریانی نامعلوم باقی مانده است.
محققان در مرکز طبی دانشگاهی اوترخت هلند ارتباط فشار خون اولیه و تغییر فشار خون با گذشت زمان را با پیشرفت آتروفی مغز در 663 بیمار (سن متوسط 57 سال، 81 درصد مرد) مورد بررسی قرار داده اند. این بیماران به بیماری سرخ رگ تاجی، بیماری عروق مغز، بیماری سرخ رگ محیطی یا آنوریسم آئورت شکمی مبتلا بوده اند.
طبق نتایج به دست آمده، در بیمارانی که در ابتدا فشار خون دیاستولی یا متوسط فشار شریانی (MAP) پائین تر داشتند، سیر پیشرفت آتروفی زیر قشری سریع تر بود و در آن عده از بیمارانی که فشار خون بالاتر داشتند، کاهش فشارخون با گذشت زمان سبب کاهش سیر پیشرفت آتروفی زیر قشری در مقایسه با آنهایی می شد که فشارخون بالا رونده داشتند.
می توان از این بررسی نتیجه گرفت که کاستن از مقدار فشارخون در بیمارانی که فشار خون بالاتر دارند سودمند است ولی باید در مورد کاهش بیشتر فشارخون در بیمارانی که سابقه ی فشار خون پائین دارند احتیاط کرد.
این پژوهش در نشریه JAMA Neurology، آمده است.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب