جهان در دل ریز‌ترین ذرهٔ جهان

23

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، پروفسور استیون هاوکینگ هشدار داد بوزون هیگز معروف به ذره خدا که در سال ۲۰۱۳ جایزه نوبل فیزیک به آن اختصاص یافت این پتانسیل را دارد که جهان را نابود سازد. استاد سابق دانشگاه کمبریج انگلیس گفت: بوزون هیگز (معروف به ذره خدا) در سطوح بسیار بالای انرژی می‌تواند باعث نابودی ناگهانی فضا و زمان شود. وی افزود: درصورتیکه دانشمندان، بوزون هیگز را تحت فشار زیاد قرار دهند می‌تواند موجب بروز یک تاخیر خلاء فاجعه بار شود.
هاوکینگ گفت: بروز چنین فاجعه‌ای در حال حاضر بسیار بعید است زیرا فیزیکدانان اکنون از یک شتاب دهنده ذرات به اندازه کافی بزرگ برای انجام این آزمایش برخوردار نیستند.
این فیزیکدان نظری، افکار خود را در مورد بوزون هیگز در مقدمه یک کتاب جدید با عنوان Starmus نوشته است، این کتاب جمع آوری از سخنرانی‌های دانشمندان و ستاره‌شناسان از جمله نیل آرمسترانگ، باز آلدرین، ملکه گیتاریست برایان است.
پروفسور هاوکینگ در این کتاب نوشته است: پتانسیل هیگز دارای ویژگی‌های نگران کننده است به صورتی که جهان می‌تواند با یک حباب از خلاء واقعی که با سرعت نور در حال گسترش است تحت یک فروپاشی فاجعه بار قرار گیرد. این اتفاق می‌تواند در هر زمانی بیافتد و ما از وقوع آن مطلع نخواهیم شد.
فرانسوا آنگلر از بلژیک و پی‌تر هیگز از بریتانیا به دلیل کشف بوزون هیگز (معروف به ذره خدا) برنده جایزه نوبل ۲۰۱۳ فیزیک شدند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب