دلايل گیجی و احساس افتادن چيست؟

100


دلايل گیجی و احساس افتادن چيست؟
لغت سرگيجه در موارد مختلف به کار مي رود. براي مثال، برخي از مردم هنگامي که احساس دوران در سر، گيجي، سستي، تزلزل و بي ثباتي دارند و يا از مشکلات تعادلي رنج مي برند، از اين لغت استفاده مي کنند. در مواردی منظور فرد از سرگیجه احساس سیاهی رفتن چشمها وتاری دید است. وگاهي زماني اين لغت به کار مي رود که فرد گيج و يا احساساتي شده است. بنابراین مهم است که منظور بیمار از سرگیجه دقیقا مشخص شود و بین احساس گیجی و گنگی با احساس دوران در سر تفاوت گذاشته شود.
دلايل مختلفي براي سرگيجه وجود دارد. برخي از آن ها عمومي و عادي است. اما برخي از دلايل آن نيز غيرمعمول و نادر است. برخي از مشکلات کوچک است. اما بعضي دیگر جديست و يا حتي زندگي فرد را تهديد مي کند. به طور معمول اگر احساس سرگيجه داريد و دليل آن را نمي دانيد، بايد به پزشک مراجعه کرده و مورد معاينه قرار گيريد.
الف) سرگیجه واقعی
سرگيجه واقعی همراه با احساس چرخش است. در اين حالت شما احساس خواهيد کرد که جهان در اطراف سرتان مي چرخد و احساس تزلزل و بي ثباتي خواهيد داشت. در اين وضعيت، غالباً حالت تهوع و استفراغ هم داريد. اين مشکل با دراز کشيدن و استراحت بهتر خواهد شد، اما بلند شدن و حرکت اوضاع را بدتر خواهد نمود. سرگیجه واقعی را به دو نوع سرگیجه محیطی (بعلت بیماریهای گوش داخلی) و سرگیجه مرکزی (بعلت مشکلات مغز و مخچه) تقسیم می کنند.
1. سرگیجه محیطی:
سرگيجه واقعی غالباً در نتيجه مشکل در يکي از گوش هاي داخلي ايجاد مي شود. به این مورد سرگیجه محیطی می گویند. در این حالت لابيرنت (قسمتی از گوش داخلی که حاوی مایعی درون خود است و وظیفه حفظ تعادل را دارد) و يا عصب شنوایی ملتهب يا تخريب شده است و کارايي مناسب را ندارد. اگر این دو قسمت پيام هاي اشتباه، خيلي زياد و يا خيلي کم را به سمت مغز بفرستند، چون اين پيام ها با ديگر پيغام هاي رسيده از گوش مقابل، چشم و ديگر بخش هاي بدن تداخل پیدا می کنند، عملکرد مغز مغشوش شده و سرگيجه ايجاد خواهد شد...

ادامه در لینک زیر:
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب