رزومه چیست و اهمیت آن در پیشرفت و گزینش شغلی

40

باسمه تعالی


رزومه چیست و اهمیت آن در پیشرفت و گزینش شغلی
زهراافکاری

شاید بهتر باشد در ابتدا در مورد خود مفهوم رزومه صحبت کنیم رزومه ای که در هر ارگان و سازمانی که قصد داریم استخدام و گزینش شویم اولین چیزی که از افراد می خواهند همین رزومه می باشد که برای خیلی از افراد مبهم و یا حتی بیگانه است، شاید در ذهن برخی از ما این سؤال پیش بیاد که یعنی همین چند تا ورق می تواند معرف خوبی از تمام ویزگی های من باشد، آیا اصلا لازم است من رزومه داشته باشم و ابتدایی ترین سؤالی که در ذهن همگان پیش می آید این هست که اصلا رزومه چیست و چه کاربردی دارد؟
ابتدا لازم است که تعریفی از رزومه داشته باشیم که براساس آن بتوانیم به سؤالات دیگر هم پاسخ روشنی بدهیم.
رزومه: یک مدرک چند صفحه ای است که افراد به ارگانها یا جایی که قصد ادامه تحصیل در آنجا را دارند ارائه میدهند که در این مدرک افراد خصوصیات، قابلیت ها و توانایی های خود را درج می کنند اینکه چه تجربیات عملی و نظری دارند و در نهایت خلاصه ای از توانایی و تجربیات است که می تواند آیینه ی تمام نمای استعداد و تجربیات کاری و تحصیلی افراد باشد که در مدت طولانی کوله باری از تجربیات را که همراه با رغبت است کسب کرده اند ، رغبتی که می تواند پشتوانه موفقیت هایی در آینده باشد و توفیقاتی به سبب آن بدست بیاید.
خیلی ساده اینکه: وقتی شما داوطلب یک موقعیت شغلی یا تحصیلی هستید، باید
رزومه خود رو برای بررسی توسط داور یا مسئول گزینش محل موردنظر تحویل دهید تا آنها با مطالعه رزومه نسبت به جذب شما تصمیم بگیرند.

یکی از نکاتی که می تواند در نوشتن رزومه نویسی مؤثر باشد این است زمانی که افراد قصد دارند رزومه کاری و تحصیلی خود را بنویسند با خود رو راست باشند و نسبت به خود و توانایی هایشان اعتماد داشته باشند زیرا اغراق در توانایی های خود نیز می تواند عاملی برای رد رزومه افراد باشد.
حال در دنیایی که همه چیز در حال به روز شدن است و در عین حال یافتن شغلی متناسب با توانایی های ما بسیار سخت و حتی سخت تر از گذشته شده است هنر رزومه نویسی و داشتن رزومه می تواند نوعی تبلیغ شما برای ورود به بازار کار باشد پس هر چقدر رزومه شما جذاب تر و حرفه ای تر باشد کارفرما بیشتر ترغیب می شود که رزومه کاری شما رابخواند.
چند نکته لازم است که در مورد نگارش رزومه نویسی رعایت شود که به شرح ذیل می باشد:

1. - عنوان شغل قبلی: افراد غالباً در مورد عنوان شغل خود دروغ می گویند تا خود را از آنچه که هستند بهتر و شایسته تر نشان دهند. امّا این کار ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. اگر شغل مدّنظرتان مدیریت یک بخش باشد ولی در رزومه خود شغل قبلیتان را "مدیر عامل یک شرکت" عنوان کرده باشید، ممکن است این تصور ایجاد شود که میزان توانایی شما بیش از حد مورد نظر است. ضمن اینکه دیر یا زود حقیقت مشخص می شود و مسلماً اعتماد کارفرما را از دست خواهید داد.
2. مدّت شغل قبلی: بعضی از افراد به جای ذکر ماه های دقیق ( مثلاً از فرودین 89 تا اسفند 91)، به ذکر سال بسنده می کنند مثلاٌ می گویند از سال 89 تا سال 91، و بدین ترتیب می کوشند از این شاخه به آن شاخه پریدن خود را پنهان کنند. امّا توصیه ما این است که به جای تغییر دادن یا پنهان کردن واقعیت، دلیل عوض کردن شغل خود را بنویسید، ، مثلاً اینکه به دلیل تغییر مکان شرکت یا ورشکستگی آن شغل خود را تغییر داده اید.
اگر عذر شما را در فرایند تعدیل نیرو خواسته اند، دلیلی برای پنهان کردن واقعیت وجود ندارد چون این اتفاق از کنترل شما خارج بوده است. از آنجایی که کارفرمایان ترجیح می دهند افرادی را استخدام کنند که در حال حاضر شاغل هستند، برخی از کاریابان بیکاری خود را پنهان می کنند. اما دلیلی وجود ندارد که مدّت بیکاری خود را (که مثلا 6 ماه بوده) 3 ماه ذکر کنید. کارفرمایان به خوبی از اوضاع اقتصادی جهان و مشکلاتی که بر سر راه کاریابان قرار دارد آگاه هستند.
3. مهارت ها: از آنجایی که در دنیای امروز رقابت زیادی بین افراد وجود دارد، ممکن است بعضی کاریابان برای دست یابی به شغل موردنظر خود به دروغ متوسل شوند و مهارت ها و توانایی های تکنیکی خود را بزرگ تر از آنچه که هست نشان بدهند. امّا فراموش نکنید که کارفرمایان توقع دارند که کار ما به همان صورتی باشد که رزومه نشان می دهد. خلاصه اینکه اگر یک یا دو دوره کامپیوتر گذرانده اید، نباید خود را به عنوان یک کارشناس کامپیوتر یا مثلاً یک برنامه نویس حرفه ای معرفی کنید. حتّی اگر در آن شغل مشغول به کار شوید، کارفرما به زودی درخواهد یافت که مهارت های شما آنقدر که رزومه شما نشان می دهد خوب و ایده آل نیستند . پس به جای کلماتی مانند "حرفه ای"، "کارشناس" یا "عالی"، بنویسید " آشنا به " یا " گذراندن دوره ..." یا " متوسط".
4. سن: جالب است که بعضی از کاریابان به راحتی 10 سال تجربه خود را پنهان می کنند تا مبادا پیر به نظر برسند، و البته بعضی دیگر تاریخ اخذ مدرک خود را تغییر می دهند تا بیش از حد جوان به نظرنرسند!
درست است که کارفرمایان حق دارند بهترین گزینه را انتخاب کنند، ولی در نظر داشته باشید که اکثر آنها کسی را می خواهند که خوب کار کند و مهارت کافی را داشته باشد.
یادتان باشد که شما نمی توانید خود را عوض کنید. خودتان باشید و با اعتماد به نفس و امید جلو بروید.
5. سایر توصیه ها:
- پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید.
- از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید،ممکن است برایتان دردسر ساز شود!
- بهتر است رزومه را در ۲ روی یک کاغذ A4 تنظیم نمایید. بهترین حجم رزومه در همین حد است.
- حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید.
- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را که به خوبی می داند مشورت کنید.


در نهایت زمانی که شما رزومه شخصی خود را می نویسید آن چیزی را بنویسید که می خواهید برایتان انجام شود، پس زمانی که رزومه خود را می نویسید دارای هدف باشید و بدانید از رزومه خودتان چه می خواهید و در راستای آن می توانید به بهترین شغلی که خواستار آن هستید دست یابید.

پست های اخیر از زهراافکاری :
 مصاحبه با بنده
زهراافکاری 1393.08.27
 زندگی
زهراافکاری 1393.06.14
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب