72

اين لذت به شما آرامش ميدهد
تصور بيشتر افراد از يک رابطه زناشويي سالم، رسيدن به آن چند ثانيه ارگاسم و لذت و حس رهايي ناشي از آن است. دانشمندان دلايل زيادي را مطرح کرده‌اند که نشان مي‌دهد رابطه زناشويي فقط يک کار روتين لذ‌ت‌بخش نيست بلکه در طول اين رابطه هورمون‌هايي در بدن زن و مرد آزاد مي‌شوند که مي‌توانند در بالا بردن سطح سلامت بسيار مفيد باشند
البته ناگفته نماند که رابطه زناشويي تا حدودي بخش مهمي از زندگي افراد را تشکيل ميدهد. رابطه زناشويي روي ديگر روابط زن و شوهر هم تاثيرگذار است اما فراموش نکنيد که عوامل ديگري از جمله عوامل اقتصادي، عاطفي، فکري و ... هم در زندگي زناشويي نقش دارند. نه‌تنها رابطه زناشويي روي روابط ديگر زن و مرد تاثير مي‌گذارد، بلكه ساير روابط هم روي رابطه زناشويي تاثير‌گذارند بنابراين زوج بايد سعي کنند در همه رابطه‌ها موفق باشند تا بتوانند زندگي مشترک خوبي داشته باشند.
اين فقط يک غريزه نيست
مهم اين است که بدانيم داشتن رابطه زناشويي و برطرف کردن نياز غريزي به تنهايي کافي نيست و اگر از اين بعد به مساله پرداخته شود، ممکن است سلامت روان و حتي جسماني افراد به خطر بيفتد به همين دليل ‌بايد اين رابطه از يک رفتار غريزي فراتر رود و به يک ارتباط انساني تبديل شود. اين شرايط زماني امکان‌پذير مي‌شود که نيازها، خواست‌ها، تمايلات، حال، احساس و هيجان شريک زندگي مورد توجه قرار گيرد. در اين شرايط است داشتن امکان يک رابطه زناشويي رضايت‌بخش فراهم خواهدشد و رضايتمندي در هر دو طرف بيشتر مي‌شود، در نتيجه در تمام ابعاد رواني- زيستي، احساس لذت و شادماني خواهند کرد. نتايج تحقيقات متعدد نشان داده است يک رابطه زناشويي موفق، مي‌تواند تاثيرات مثبتي روي روان و جسم افراد بگذارد که به چند مورد از انها اشاره مي‌كنيم:
احساس رضايتمندي نسبت به زندگي
گاهي ميل به رابطه در دو طرف متفاوت است؛ برخي افراد ميل جنسي زيادي دارند و فرد مقابل ميل?اش کمتر است. اگر زن و مرد بتوانند اين ميل را به تعادل برسانند، احساس دوستانه بيشتري بينشان ايجاد مي‌شود. با تقويت روابط زناشويي و روابط بين همسران، امکان عشق‌ورزي و دوست‌داشتن، شادي و جهت‌مند بودن زندگي افزايش مي‌يابد و در نهايت ميزان رضايت از زندگي افزايش پيدا مي‌کند.
افزايش ميزان صميميت
رابطه زناشويي باعث افزايش سطح «هورمون اکسي‌توسين» در بدن مي‌شود. اين هورمون ميزان وابستگي عاطفي و افزايش صميميت بين افراد را افزايش مي‌دهد. هر چقدر عمق اين رابطه بيشتري باشد ميزان نزديکي نيز بالاتر است، به اين ترتيب صميميت، امکان درک يکديگر و افزايش همدردي بيشتر مي‌شود که زمينه را براي سلامت رواني مهيا مي‌کند.
کاهش استرس
در يک رابطه زناشويي سالم که در آن صميميت، احترام، حمايت عاطفي و رواني درست صورت مي‌گيرد، استرس به ميزان بسيار بالايي کاهش پيدا مي‌کند و در پي آن تخليه هيجاني و زيستي اتفاق مي‌افتد. به علاوه، کساني که رابطه زناشويي منظم دارند، فشار خون و سطح استرس پايين‌تري نسبت به افرادي که اين رابطه را منظم تجربه نمي‌کنند، دارند. فراموش نکنيد وقتي استرس کاهش پيدا کند، تاثيرات مثبت رواني و جسماني زيادي در پي خواهدداشت. از جمله تقويت سيستم ايمني بدن؛ يعني اگر افراد رابطه زناشويي منظم و سالم داشته باشند، سيستم ايمني بدنشان تقويت مي‌شود و در سطح قابل‌توجهي احتمال ابتلا به بيماري‌هاي جسمي از جمله بيماري‌هاي قلب و عروق در آنها کاهش مي‌‌يابد. به علاوه، اين عمل با سوزاندن کالري به کنترل وزن کمک مي‌کند که خودش در احساس آرامش افراد تاثير دارد. همچنين باعث بهبود کيفيت خواب و کاهش افسردگي هم مي‌شود.

پست های اخیر از بهروز محسنی :
 عوارض الکل
بهروز محسنی 1395.05.11
 خندبدن
بهروز محسنی 1395.05.08
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب