3 برنده (برد-برد-برد )

64

آقای دکتر .... در گفتگو با خبرنگار ... اعلام نمودند  مصرف ویتامین d  در زمستان برای بانوان ضروری است .


چنین جملاتی را به کرٍات در مجله ها و روزنامه ها می خوانیم و حتی وقتی پای صحبت یک پزشک در تلویزیون یا رادیو می نشینیم  ، عملا در معرض تبلیغات غیر مستقیم هستیم. بسیاری از مطالب بیان شده در این گونه موارد نه جنبه تحقیقی دارند و نه چیز خاص و خارق العاده ای هستند. و تقریبا همه پزشکان در این موارد اطلاعات کافی دارند و کسی که در یک برنامه تلویزیونی در باره یک بیماری صحبت می کند ، به احتمال زیاد متخصص نرین فرد در این مورد نیست.


چرا برخی از پزشکان حاضر هستند علاوه بر صرف وقت خود ،هزینه هایی را هم متقبل شوند تا در یک برنامه تلویزیونی شرکت نمایند؟


جواب این است : انها به قدرت رسانه در تبلیغ پی برده اند و اعتقاد دارند تبلیغ غیر مستقیم بسیار کارامد تر از تبلیغ مستقیم است. مسلما اگر بجای پخش صحبت های یک پزشک در مورد یک بیماری ، بنر یا اگهی تبلیغاتی او را پخش نمایند چنین نتیجه ای نخواهد داشت. زیرا در تبلیغ غیر مستقیم ، مردم با دقت به مطالب تمرکز می کنند و در کنار این تمرکز نام پزشک را می شنوند و در ضمیر ناخودآگاه آنان ، نام پزشک با نام بیماری ارتباط برقرار می کند. و هر جا سخن از ان بیماری به میان بیاید بلافاصله نام آن پزشک در ذهن  خطور خواهد کرد. این قدرت تبلیغ غیر مستقیم در یک رسانه است.


هر رسانه صرف نظر از نوع آن ( اینترنتی- چاپی - تصویری و... ) دارای 3 مولفه است.


1- صاحب رسانه


2- محتوا


3-مخاطب


در سیستم های قدیم محتوا توسط صاحب رسانه تولید می شد و در اختیار مخاطب قرار می گرفت . مانند بسیاری از سایتها موجود و روزنامه ها و ... . در این سیستم برای درج تبلیغ برای معرفی شخص ثالث مبالغ بسیار گزافی باید پرداخت کرد.


در سیستم های نوین ، محتوا  می تواند توسط افراد ثالتی تهیه شود که صاحب رسانه نیستند. مانند برنامه های مشارکتی صدا و سیما و همچنین در بهترین نوع اینترنی آن شبکه اجتماعی  یا جامعه مجازی


در این نوع  از رسانه ها ، اعضای آن تولید محتوا می کنند و در حقیقت شبکه را اداره می کنند. در این سیستم وقتی مطلبی توسط یک نفر منتشر می شود 3 اتفاق هم زمان می افتد.


1- گوینده توانسته است نام خودش را  مطرح نماید و تبلیغ موثری از نوع غیر مستقیم انجام داده


2- برای رسانه محتوایی ایجاد شده


3- مخاطب مطلب مفیدی را خوانده و برای مطالعه مطالب بعدی دوباره خواهد آمد.


و این یک رابطه برد-برد-برد است .


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب