اختلال سیستم روانی بدن در اثر استفاده مخدرهای صنعتی

40


رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران هشدار داد: افراد به ویژه نوجوانان و جوانانی که مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه، کوکائین، روانگردان‌ها و غیره حتی به صورت تفننی مصرف می‌کنند بعد از ۶ ماه تا یک‌سال، سیستم روانی‌شان مختل می‌شود.


به گزارش خبرگزاری فارس، ایرج خسرونیا گفت: مصرف ماده مخدر تریاک افراد را مبتلا به برونشیت و بیماری‌های سیستم تنفسی می‌کند.


وی با بیان اینکه شیشه، مرفین، کوکائین و غیره روی سیستم مغزی اثر مستقیم گذاشته و منجر به بروز توهم و بی‌خیالی در فرد می‌شود، اظهار داشت: به مرور، کبد و کلیه و دستگاه گوارش فرد مصرف‌کننده نیز دچار مشکل می‌شود و حتی ممکن است منجر به فوت وی شود.


این متخصص بیماری‌های داخلی ادامه داد: ترکیبات مواد مخدر صنعتی، شیمیایی است و ناخالصی‌های زیادی دارد و بعد از دو تا سه ماه مصرف، شخص را از پای در می‌آورد.


خسرونیا معتقد است که باید در زمینه مبارزه با مواد مخدر، فرهنگ‌سازی شود زیرا به زور نمی‌توان جوانان را از گرایش به اعتیاد دوری کرد.


وی با اشاره به اینکه ارتباطات جمعی بهترین وسیله برای فرهنگ‌سازی درباره این موضوع است، اضافه کرد: اعتیاد یک موضوع اجتماعی بسیار پیچیده‌ای است و اصلاح زیربنای اقتصادی و فرهنگی و ‏از میان برداشتن برخی عوامل که به طور مستقیم منجر به اعتیاد افراد می‌شود از مواردی است که باید به آن توجه شود.


این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: سودآوری قاچاق مواد مخدر همواره باعث تبلیغ گسترده آن در شبکه‌های ماهواره و مجازی می‌شود، با آگاه‌سازی و افزایش دانش جامعه بویژه خانواده‌ها، باید فرهنگ‌سازی کرد که به اینگونه تبلیغات توجه نشود و مسئولان نیز باید راهکارهایی را اتخاذ کنند که بتوانند با همکاری جامعه و ‏خانواده‌ها به مبارزه با اعتیاد بپردازند.‏


خسرونیا نقش ستاد مبارزه با مواد مخدر را در این راستا مهم دانست و گفت: با توجه به اینکه اعتیاد، شناخت جنبه‌های گوناگون مصرف مواد مخدر است، ستاد با شناخت درست ابعاد این مسئله و همکاری نهادهای مختلف می‌تواند مبارزه با مواد مخدر را به سامان‌تر، هماهنگ‌تر و مفیدتر پیگیری کند.


وی تاکید کرد: با دیدگاه علمی و اصولی نسبت به رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر می‌توان امیدوار بود و با خود مهارگری انسان‌ها، می‌توان زمینه هر گونه سوء استفاده دشمنان از حربه مواد مخدر را از بین برد.


رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران در ادامه از روش‌های غیراصولی برخی از مراکز ترک اعتیاد انتقاد کرد و گفت: مشاهده شده که در برخی از این مراکز پول هنگفتی برای درمان معتادان گرفته می‌شود ولی شیوه‌های درمانی آنها غیراصولی بوده و رفتارهای نامناسبی با معتادان می‌شود.


خسرونیا افزود: این برخوردها موجب سرخوردگی فرد ترک‌ کننده می‌شود و احتمال بازگشت وی به چرخه اعتیاد و آلوده شدن افراد دیگر بسیار زیاد است.


وی تصریح کرد: وجود و فعالیت این مراکز برای جامعه مضر است و باید نهادهای ذی‌ربط توجه وی‍ژه‌ای به آنها داشته و برخورد شدیدی کنند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب